A venit timpul să stăm de vorbă, pentru că în demersul dvs de a găsi un bun angajat, sunt convinsă că v-aţi lovit constant de „resursa umană”, care în opinia dvs a devenit o problemă, fie din lipsa pregătirii, a experienţei, fie din cauza pretenţiilor salariale exagerate. Tocmai din acest motiv s-a dezvoltat domeniul resurselor umane, care oferă soluţii la această „problemă”, a cărei rezolvare porneşte chiar de la modalitatea de abordare. Ştiu că aveţi nevoie de omul potrivit pentru job-ul oferit, şi asta înseamnă să începeţi o campanie de recrutare, care de multe ori se dovedeşte a fi un eşec în comparaţie cu aşteptările dvs, de aceea e bine să apelaţi la specialişti.
Dacă aţi ales să o faceţi pe cont propriu, înarmaţi-vă cu răbdare şi acordaţi-vă timp pentru a parcurge toate etapele recrutării, astfel ca la final să obţineţi rezultatul dorit.
În primul rând, gândiţi-vă dacă într-adevăr aveţi nevoie de noi angajaţi, pentru că e posibil ca angajaţii pe care îi aveţi să nu fie eficienţi, ori din cauza lipsei de motivare, ori datorită incompetenţei şi atunci motivarea acestora sau formarea lor profesională, ar putea fi soluţia cea mai bună. Dacă totuşi e nevoie de oameni noi, trebuie să începeţi campania de recrutare şi cred că priviţi cu groză în această direcţie. Nu vă descurajaţi, definiţi oferta (job-ul), fişa postului, fişa candidatului şi e bine să fiţi realişti, mai exact pretenţiile dvs să fie direct proporţionale cu salarizarea oferită. Nu vă zgârciţi, pentru că aici trebuie să investiţi, în oameni, ei sunt valoarea cea mai de preţ într-o companie. Aveţi nevoie de calitate şi nu de cantitate, tocmai de aceea fiţi conştienţi că oamenii de valoare se vând scump, dar tot ei aduc compania pe culmile succesului.
Acum că aţi stabilit o ofertă de job, urmează să o lansaţi pe piaţa muncii, să o faceţi cunoscută, prin anunţuri, în publicaţii, online, la universităţi, etc. Pentru a evita să primiţi telefoane şi cv-uri ce nu merită atenţia dvs, elaboraţi un anunţ care să cuprindă cât mai multe informaţii : numele firmei, obiectul de activitate, job-ul oferit, beneficiile, şi cel mai important, condiţiile ce trebuie să le îndeplinească viitorul candidat, respectiv studiile/calificările, experienţa sau orice altceva, dar care consideraţi dvs că sunt indispensabile. Un astfel de anunţ, va selecta automat candidaţii, şi-i va aduce doar pe cei care acceptă condiţiile dvs şi respectiv care îndeplinesc criteriile solicitate.
CV-urile ajunse la dvs, în urma anunţului, vor întâmpina diferite criterii de selecţie, unele care nu pot fi verbalizate sau trecute în vreun anunţ (vârstă, sex, religie, aspect fizic, etc), şi care sunt deja în mintea dvs, precum şi criterii legate de experienţă, calificare, etc. Ar fi bine să nu vă împiedicaţi de prejudecăţi şi să daţi şansa acestor candidaţi (fie prea tineri, prea în vârstă, etc), să vă convingă de valoarea lor, în final e şi pentru dvs o şansă în plus în găsirea candidatului potrivit.
Aţi trecut şi de această etapă, urmează interviul, cea mai concludentă fază în procesul de recrutare, abia acum vă veţi convinge cu adevărat cine sunt oamenii din spatele cv-urilor pe care le-aţi ales. Modul în care este ţinut interviul este influenţat de caracteristicile job-ului, de aptitudinile şi responsabilităţile necesare viitorului angajat. Dacă aveţi nevoie de un om calm, echilibrat, care să lucreze în condiţii de stres, e indicat să ţineţi un interviu tensionat, chiar să încercaţi să iritaţi din când în când candidatul, şi funcţie de reacţiile sale veţi şti dacă e cel pe care îl căutaţi. Dacă aveţi nevoie de un om cu iniţiativă, care să împingă lucrurile, tineţi un interviu relaxat, vorbiţi puţin şi lăsaţi candidatul să conducă discuţia, iar dacă reuşeşte să o facă cu succes, e semn că se încadrează în cerinţele dvs. În cazul în care urmăriţi anumite calităţi şi aptitudini la un candidat, vă ajută să solicitaţi examinarea psihologică a fiecăruia, şi asta pentru că un profil psihologic furnizează informaţii atât despre personalitatea individului, cât şi despre aptitudinile pe care le are.
Odată parcurs interviul, urmează partea cea mai importantă – luarea unei decizii şi alegerea candidatului. Este important ca în această etapă să fiţi cât mai obiectivi cu putinţă şi să scoateţi din ecuaţie erorile personale sau părerile subiective. Deşi există perioada de probă, nu vă folosiţi de ea să amânaţi o decizie, veţi ajunge înapoi de unde aţi plecat .
Evident că de-a lungul interviului, există strategii şi întrebări de care vă puteţi folosi, tehnici de recrutare folosite de specialişti HR, iar în viitoarele articole le vom discuta mai în detaliu.
Aşteptăm întrebări şi sugestii la nr de telefon 0230/520317 sau prin email la adresa office@agentierecrutare.ro.
Human Resources Consulting
Agenţie de recrutare şi selecţie de resurse umane
( 7 mar 2008, 14:28:55