Nu de puţine ori am auzit vorbindu-se de “piaţa muncii” şi nu de puţine ori, fiecare dintre noi, am luat contact cu aceasta într-un fel sau altul, într-o calitate sau alta.
Piaţa muncii se întemeiază pe întâlnirea şi confruntarea cererii cu oferta.
Cererea de muncă este formulată de către angajatori şi se exprimă prin numărul de locuri de muncă, în timp ce oferta vine din partea angajaţilor şi constă în profesii, meserii, aptitudini si disponibilitate.
Tocmai de aceea, această rubrică se vrea a fi un cumul de informaţii utile atât angajatorului, în demersul său de a-şi găsi cel mai bun angajat, cât şi angajatului, care, în încercarea de a-şi găsi un loc de muncă adecvat calificării, aptitudinilor şi intereselor sale, este obligat să intre pe piaţa de muncă.
Vorbim astfel de acest concept „piaţa muncii” şi vom încerca să vă informăm cu privire la toate avantajele şi dezavantajele, precum şi la greşelile întâlnite, poate de cele mai multe ori din cauza dezinformării.
În primul rând, ai nevoie de elaborarea unei strategii de abordare a pieţei de muncă, indiferent de care parte a baricadei te afli (angajat sau angajator), apoi ai nevoie de instrumente de acces pe piaţă (CV, scrisori, recomandări etc.) şi, nu în ultimul rând, ai nevoie de informaţie.
Ca să faci faţă cu succes acestor cerinţe, ne-am gândit să-ţi oferim câteva indicii absolut necesare.
Ce înseamnă abordarea pieţei muncii ? Iată câteva aspecte care trebuie să îţi ridice un semn de întrebare.
Angajatul – consumabilă sau resursă ? Angajatorul – şef sau partener care coordonează ? Cum e mai productiv să privim cele două aspecte ? Să rămânem la concepţia tradiţională sau să privim lucrurile într-o viziune nouă, mai largă?
În mod tradiţional, angajaţii sunt priviţi ca un lucru care în timp se degradează, se termină, se consumă şi trebuie înlocuit. Mai nou, managerii de succes privesc angajaţii ca pe colaboratori, ca pe ceva în continuă dezvoltare şi transformare, ca pe o resursă. De aici şi înlocuirea din ce în ce mai vizibilă a noţiunii de „personal” cu cea de „resursă umană”.
În aceeaşi direcţie se mişcă lucrurile şi în ceea ce priveşte politica de conducere. Dacă înainte angajatorul tăia şi spânzura şi cuvântul lui era literă de lege, acum managerii implică angajaţii din ce în ce mai mult în luarea deciziilor, bazându-se pe un leadership democratic.
Comunicarea devine din ce în ce mai importantă în cadrul instituţiilor şi firmelor (e firesc să fie aşa întrucât cea mai mare parte din timp ne-o petrecem la serviciu) şi în acest scop companiile multinaţionale, investesc constant în team-building, training etc.
Prin diverse metode, se explorează astfel factorul uman, în traducere liberă, interesele, motivaţiile şi nevoile angajatului, în scopul optimizării, creşterii productivităţii muncii.
În acest articol introductiv, am tratat la modul general cele două dimensiuni care definesc piaţa muncii. În viitoarele articole vă vom informa cu privire la celelalte aspecte de notorietate, utile atât angajatului, cât şi angajatorului.
În acest scop, vom dezbate subiecte şi trucuri cum ar fi importanţa unui CV bine conceput, cum să ne punem în valoare aptitudinile şi capacităţile atât prin CV, cât şi prin participarea la interviu, cum să ne luăm informaţiile necesare despre un job şi despre o firmă, cum să ne găsim candidatul ideal pentru un post disponibil în firma noastră, legislaţia muncii, importanţa evaluărilor psihologice, atât la angajare cât şi periodic.
Aşteptăm întrebări şi nelămuriri de-ale dvs la nr de telefon 0230/520317 şi prin email la adresa office@agentierecrutare.ro.
Human Resources Consulting
Agenţie de recrutare şi selecţie de resurse umane
consultant – psiholog Monica Tataru
consultant – avocat Oana Petruţa Chidoveţ