Parfumurile au reprezentat întotdeauna o lume învăluită în mister. Născute din combinaţii şi reţete care sunt ţinute secrete, parfumurile au capacitatea de a trezi senzaţii uimitoare.
Aşa cum spune Patrick Süskind în cartea sa „Parfumul”, limbajul nu este întotdeauna capabil să descrie lumea mirosurilor. Toţi suntem legaţi de una sau mai multe miresme, care fie fac parte din intimitatea noastră, fie ne amintesc de o persoană specială sau de un moment de neuitat. Mirosul este strâns legat de memorie şi de experienţele sentimentale din viaţa noastră. Fiecare dintre noi păstrează amintirea mirosurilor care aparţin copilăriei. Vocaţia unui parfum este de a crea şi de a însoţi aceste emoţii, încercând să ne învăluie într-o „haină” senzuală şi seducătoare.
Aimé Guerlain, fiul unui parfumier parizian, a realizat în 1889 primul parfum cu elemente de sinteză. Această dată semnifică naşterea parfumului modern, aşa cum este el perceput în zilele noastre. Se vorbeşte acum despre extract, parfum, apă de parfum, apă de toaletă sau apă de colonie. Preţurile acestora variază în funcţie de reputaţia parfumului, dar şi de concentraţia de esenţă prezentă în recipient. Apa de parfum, spre exemplu, are între 12 şi 15 la sută esenţă concentrată diluată în alcool de 90 de grade, în timp ce extractele de parfum depăşesc 20 la sută.
Shalimar, un simbol al luxului
Câteva parfumuri au supravieţuit vremurilor şi sunt considerate adevărate simboluri: Shalimar, Chanel No.5, Angel sau Miss Dior.
Shalimar este unul dintre primele parfumuri orientale şi a fost creat în 1925 de Guerlain. Este considerat şi în prezent drept unul dintre cele mai luxoase şi apreciate parfumuri. Istoria apariţiei lui este inedită. În 1889, Aimé Guerlain a creat parfumul Jicky - primul realizat prin folosirea unor elemente de sinteză. Mai târziu, o rudă a vărsat din întâmplare câteva picături de vanilie într-o sticlă Jicky şi astfel a apărut Shalimar. În compoziţia lui sunt amestecate extracte de bergamotă, trandafir, iasomie, vanilie şi cafea.
Chanel N°5, cel mai bine vândut
Chanel N°5 este parfumul cel mai bine vândut din lume de când a fost creat, în 1921, şi până azi. Gabrielle Chanel i-a cerut unui faimos parfumier, Ernest Beaux, să facă „un parfum de femeie cu miros de femeie”, care să poată încarna eleganţa eternă. Denumirea N°5 are şi ea propria poveste. Beaux i-a prezentat lui Chanel două serii de miresme: una numerotată de la 1 la 5 şi cealaltă de la 20 la 24. Coco Chanel a ales varianta 5 şi astfel parfumul a primit numele de Chanel N°5. În plus, acesta a fost lansat pe piaţă pe 5.05.1921. Lista parfumurilor Chanel s-a îmbogăţit cu timpul, cu noi succese: Pour Monsieur (1955), Chanel N° 19 (1970), Cristal (1974), N°5 Elixir Sensuel, Egoist şi Platinium Egoist (masculin), cuplul Allure pour Homme (1996), Coco şi Coco Mademoiselle (2001 şi 2002), dar Chanel N°5 rămâne în continuare simbolul mărcii franţuzeşti.
Angel a revoluţionat universul parfumurilor
Alt parfum care a făcut istorie este Angel, creat de Thierry Mugler. Acesta a declarat că a dorit să realizeze un parfum care să poată fi perceput de toată lumea în acelaşi fel şi să provoace o senzaţie care să poată fi comparată cu dragostea, atât de senzuală încât să te facă să-ţi vină să-l mănânci pe cel care îl foloseşte. Conţinând mirosuri care nu fuseseră până atunci exploatate (caramelul, mierea, ciocolata amestecată cu patchouli), Angel a revoluţionat universul parfumurilor.
Miss Dior, feminitatea absolută
Miss Dior este parfumul de referinţă al Casei Dior. A apărut în 1948, ca un omagiu pentru Catherine, sora lui Christian Dior. A fost creat pentru a sărbători libertatea, exprimând dorinţa de viaţă şi feminitatea absolută. Este o aromă perfectă, care conţine note de trandafir şi iasomie. În aprilie 2005, miticul parfum a fost revitalizat prin lansarea lui Miss Dior Chérie, fără însă a i se altera natura. Miss Dior Chérie este şi el un mare succes al casei franceze, un adevărat omagiu adus lui Christian Dior.