De-a lungul timpului, a curs multă cerneală şi multe bancuri s-au spus cu privire la metode prin care să-ţi scoţi din minţi şeful. Pe de altă parte, povestea poate fi spusă şi din perspectiva inversă. Te-ai gândit vreodată că lucrurile pe care le faci, le zici sau le impui echipei tale nu doar că îi enervează la culme pe angajaţi, dar chiar afectează temelia echipei? Iată în rândurile următoare câteva situaţii pe care să le eviţi dacă vrei să ai în preajmă o echipă de încredere şi nu o mare oală sub presiune!
Ba da, ba nu – nehotărârea ta, disperarea lor
Dacă e ceva ce stă foarte rău în fişa postului unui manager şi promite să îl ducă, mai devreme sau mai târziu, spre o reorientare de carieră, aceea este nehotărârea. Imaginează-ţi cum este pentru echipa ta să stea permanent în stare de anxietate şi frustrare pentru că nu ştie când vorbeşti serios şi când nu. Îţi dai aprobarea pentru un proiect, pentru ca apoi să aduci altceva pe masă şi să opreşti lucrul după ce oamenii au investit timp şi energie. Schimbi obiective, date, structura grupului, responsabilităţile până când nimeni nu mai ştie exact ce are de făcut, cum, de ce şi până când. Probabil până la următoarea idee genială care nu mai suportă amânare şi cere mână de lucru imediată. Sau până când CEO-ul tău va găsi un manager mai hotărât!
Time management şi nu prea
Sună bine sintagma asta şi te simţi ca peştele în apă când înoţi prin tabele Excel, stabilind deadline-uri pentru sarcinile tuturor. Ai programate toate activităţile pe ore şi minute, dar nu te deranjezi niciodată să ieşi din birou şi să vezi cât de aplicabile sunt tabelele tale. Faptul că subestimezi timpul necesar pentru realizarea unei sarcini sau că angajaţii trebuie să stea peste program 4 zile din 5 creează tensiune la nivel de grup şi acest lucru se va resimţi în relaţiile de muncă, dar şi în rezultate. Cere permanent feedback cu privire la deadline-uri, învaţă din el şi consultă-te cu cineva care are experienţă în time management. Nu e o ruşine să înveţi de la alţii, e o ruşine să-ţi exploatezi angajaţii de parcă singurul lor scop în viaţă ar fi munca în compania ta.
Vorba lungă, sărăcia ta
Mulţi au impresia că şeful spune, iar subalternul execută. Dacă nu cumva trăieşti în epoca feudală şi habar n-ai ce înseamnă lucrul cu oameni, atunci poţi să dormi în continuare pe-o ureche. Probabil afacerea ta va falimenta înainte să te dezmeticeşti! Un manager este un prieten al oamenilor, capabil să asculte, să înţeleagă, să empatizeze, să ofere insight şi soluţii. Aşadar, abţine-te de la a vorbi non-stop, pleacă urechea la ceea ce oamenii au să-ţi transmită, ascultă implicat şi dă echipei tale şansa de a creşte alături de tine. Un manager este un lider, nu un dictator. Un curs de dezvoltare personală despre ascultare activă sau comunicare interpersonală poate ajuta mai mult decât crezi …La serviciu şi nu numai!
Aşteptări mari de la oameni nepotriviţi
Ai un angajat nou? Ai mutat pe cineva dintr-o poziţie în alta? Ai vrea ca în două zile să fie mai bun decât înaintaşul său, ba chiar să se plângă de faptul că n-are destule de făcut? Trăieşti în fantasmă… Oamenii au nevoie de timp şi de suport pentru a se adapta. Iar tu ai nevoie de răbdare! Lucrurile nu se întâmplă peste noapte şi dacă vrei ca o idee de afacere de azi să se transforme în realitatea de mâine, va trebui să ai răbdare cu tine şi cu oamenii alături de care lucrezi. Nu îi subestima, nu îi agresa cu aşteptările tale disproporţionate, nu îi hărţui cu critici şi un limbaj necenzurat pentru că lucrurile nu ies cum vrei. O echipă e o structură vie care creşte alături de tine şi de afacerea ta, iar procesul de creştere implică timp. Dă-ţi şi dă-le timp!
Diferenţe între angajaţi
Nu toţi suntem la fel şi nu toţi angajaţii tăi sunt de zece. Ce ai de făcut? Fă diferenţele cu cap! Dacă unul dintre angajaţi nu se plânge niciodată şi primeşte într-o zi sarcini cât alţii într-o săptămână, asta nu înseamnă că trebuie să continui tratamentul acesta, în timp ce alţii fac supradoză de cafea şi pălăvrăgeală pe la colţul biroului. Sunt situaţii când un angajat trebuie să lucreze de acasă ori să stea peste program… Nu uita să apreciezi efortul lui/ei, dacă nu în bani, măcar în câteva laude publice. Cultivă diferenţele dintre oameni, lasă-i să îşi descopere calităţile care îi fac să fie cei mai buni şi nu face diferenţe între ei pe baza simpatiilor personale. Altfel, rişti să creezi tensiune, invidie, să hrăneşti incapacitatea de a lucra împreună şi, încet-încet, dezmembrarea echipei.
Critica, doar de la tine spre ei
Ştii că un act de comunicare implică o direcţie dublă. Dacă vrei o relaţie autentică între tine şi angajaţii tăi, e nevoie să accepţi şi chiar să încurajezi feedback-ul: între ei, de la tine către ei, de la ei către tine! Evită să arăţi cu degetul şi să ameninţi cu diferenţe de salarizare dacă lucrurile nu s-au rezolvat aşa cum ţi-ai fi dorit: asumă-ţi responsabilităţi şi cere întotdeauna suportul celor din echipa ta. Cum văd ei o situaţie, cum cred că te-ai descurcat, ce ai fi putut face tu, care e sugestia pentru viitor? Lucrurile sunt simple:eşti manager, dar şi parte din echipă! Iar într-o echipă, fiecare părţile conlucrează – treci la treabă şi tu!
Email? Nu, mulţumesc!
E mult mai plăcut şi mai simplu să ridici receptorul, cerându-i unui angajat să vină în biroul tău pentru a-i spune ce are de făcut… de vreo 20 de ori pe zi! Dar te gândeşti cât timp pierde, de câte ori se întrerupe din ce are deja de făcut şi cât gaz ardeţi aiurea amândoi? A nu te adapta tehnicilor moderne de comunicare înseamnă a te îndepărta de epoca în care trăim şi de oamenii de azi. Angajaţii tăi sunt, în mare parte, digital natives şi se simt ca peştele în apă atunci când trebuie să lucreze cu tehnica: e rapid, simplu şi eficient. Nu-ţi pierde timpul şi respectul lor rugându-i să facă jogging între biroul tău şi al lor zi de zi, nu îi frustra la nesfârşit rugându-i să-ţi aducă mail-ul printat pentru că… ţi-e greu să deschizi inbox-ul!
Domnul/Doamna Ştie-Tot
Ţi-e ruşine să admiţi că nu te pricepi la toate? Îţi bagi nasul peste tot şi dai lecţii chiar dacă habar n-ai ce spui? Atunci ai o problemă şi echipa ta riscă să se destabilizeze serios. Rostul tău, ca manager, nu este să faci totul şi să ştii totul. Nu ţine de îndatoririle tale să verifici rapoarte de contabilitate, să cauţi greşelile gramaticale în textele de presă ori să prepari aluatul pentru prăjiturile ce se pregătesc în sala de producţiei! Rostul tău este să găseşti oamenii potriviţi pentru aceste sarcini, să le dai directivele şi să te asiguri că le rezolvă în timp optim şi în mod corect. Cine verifică? Specialiştii departamentului în care lucrează! Ocupă-te de poziţia pentru care ai fost angajat: management, nu omul bun la toate, dar priceput la nimic!
În final, un ultim sfat: fii relaxat, natural, autentic, flexibil – tu însuţi! Nu uita că lucrezi cu oameni şi au nevoie să te vadă ca pe un om! Recunoaşte când greşeşti, acceptă că şi alţii greşesc, fii sincer cu ei, cu tine şi gândeşte mereu pozitiv! Oamenii au nevoie să fii o sursă de inspiraţie pentru ei, iar tu ai nevoie de ei pentru ca afacerea ta să fie sursa de inspiraţie pentru visele de mâine. Ale tale şi ale celor care îţi admiră curajul, viziune, istoria pe care o scrii cât de bine poţi, chiar azi!
Alina CROITORU