Aproape 60% dintre românii utilizatori de internet ar cumpăra produse alimentare ambalate dacă acestea ar fi comercializate online de marile lanţuri de magazine, potrivit unui studiul realizat de Exact Cercetare şi Consultanţă.
Potrivit unui comunicat remis MEDIAFAX, produsele alimentare proaspete ar trece de bariera generată de neîncrederea în calitatea, prospeţimea şi igiena garantate de un magazin online, dacă acestea ar fi oferite de un retailer cunoscut. Un procent de 35% dintre utilizatorii de internet ar comanda online produse proaspete de la marii retaileri, faţă de doar 2% cumpărători actuali, se arată în studiul realizat de Exact Cercetare şi Consultanţă.
Principalul avantaj perceput de cumpărători atunci când fac cumpărături online este economia de timp pe care o fac, 80% dintre românii internauţi plasând acest avantaj pe prima poziţie a topului. La mare distanţă de primul avantaj menţionat, cu un procent de 35%, se situează livrarea produselor oriunde în ţară, în timp ce 30% dintre utilizatori apreciază posibilitatea accesării mai multor site-uri în acelaşi timp, fiind astfel posibilă compararea preţurilor aplicate de diferite magazine online.
Ţinând cont de intenţiile marilor retaileri de a-şi extinde serviciile în online, studiul realizat de Exact Cercetare şi Consultanţă a surprins percepţiile românilor cu privire la această oportunitate.
Produsele alimentare, o probabilitate mică de a fi cumpărate online
De-a lungul timpului, studiile au arătat că produsele alimentare (fie ele ambalate sau proaspete) şi chiar băuturile alcoolice sau non-alcoolice au o probabilitate mică de a fi cumpărate online.
Procentele celor care au achiziţionat online astfel de produse sunt unele dintre cele mai mici: 6% au menţionat că au cumpărat produse alimentare ambalate şi doar 2% produse alimentare proaspete. Iar principalele motive sunt neîncrederea în prospeţimea lor (56%), în condiţiile igienice asigurate atât la depozitare (53%), cât şi la livrare (28%).
"Trebuie să avem însă în vedere un pattern de achiziţie al cumpărătorului pe care îl întâlnim în mai multe categorii de produse. În urmă cu cinci ani, produsele vestimentare - îmbrăcăminte, încălţăminte - erau pe ultimele locuri în lista de cumpărături achiziţionate. Motivul principal era imposibilitatea de a le proba şi de a testa calitatea materialelor. În ultimii doi ani, însă, această categorie a ajuns pe primele locuri, concurând cu electronicele şi electrocasnicele. Experienţa pozitivă cu magazinele online de produse vestimentare a eliminat treptat această barieră. Aceeaşi barieră - neîncrederea în achiziţionarea unor produse de calitate şi proaspete în cazul celor alimentare - trebuie luată în considerare de marii retaileri care doresc să determine cumpărătorul să le achiziţioneze produsele online", declară Lăcrămioara Loghin, Managing Director Exact Cercetare şi Consultanţă.
Conform comunicatului, studiul scoate în evidenţă importanţa experienţei pe care cumpărătorul o are cu magazinul de la care cumpără (chiar dacă experienţa este dobândită în cazul cumpărăturilor realizate în mod clasic).
În ceea ce priveşte achiziţia online de produse alimentare, categorie în care barierele de achiziţie sunt cele mai mari, intenţia de cumpărare creşte foarte mult în condiţiile în care furnizorul este un lanţ mare de magazine. Dacă, în prezent, 6% dintre persoanele care utilizează internetul achiziţionează produse alimentare online, în viitor, 58% declară că ar achiziţiona produse alimentare ambalate, dacă lanţurile mari de magazine ar oferi această posibilitate.
"Aşadar, experienţa cu lanţurile mari de magazine în offline le recomandă şi pentru varianta online. 87% dintre cei intervievaţi ar cumpăra produse dacă marile lanțuri de magazine şi-ar extinde serviciile în online. Inclusiv produsele alimentare proaspete, care trec cel mai greu această barieră a siguranţei calităţii şi prospeţimii ar fi achiziţionate de 35% dintre cumpărătorii, utilizatori de internet, în condiţiile în care ele sunt endorsate de un retailer cunoscut", declară Cristina Goga, Client Service Senior Exact Cercetare şi Consultanţă.
Conform comunicatului, măsurând atractivitatea pentru anumite modalităţi de livrare, cele mai potrivite din punctul de vedere al cumpărătorului sunt prin curier la domiciliu: 44% consideră potrivită livrarea prin curier în ziua plasării comenzii, în timp ce 40% livrarea prin curier cel puţin la o zi după plasarea comenzii. Livrarea în magazin sau în afara magazinului la un punct dedicat, livrări de tip drive-thru, nu sunt deloc atrăgătoare pentru cumpărători.
Echipa Exact care a efectuat studiul a fost formată din: Nicoleta Berbecaru - Project Manager şi Monica Ungureanu - Quantitative Research Manager.
Universul cercetării a fost reprezentat de persoane cu vârsta cuprinsă între 18 şi 60 de ani, rezidente în localităţile urbane cu peste 50.000 locuitori, utilizatori de internet, care au făcut cumpărături în ultima lună. Volumul eşantionului a fost de 1.135 respondenţi, care au răspuns la chestionarul Exact Cercetare şi Consultanţă, administrat prin internet. Culegerea datelor a fost realizată în intervalul 27 august - 1 septembrie.
Exact Cercetare şi Consultanţă este o agenţie full-service, activă pe piaţă din anul 2008.