Calendarul Pirelli 2013, lansat joi în România, are ca sursă de inspiraţie, pentru a treia oară, Brazilia, şi pe Isabeli Fontana pentru a cincea oară în paginile sale, oferind o viziune nouă, care pune accent pe tradiţie, descoperirea frumosului în cotidian şi pe cauzele umanitare.
Viziunea celebrului fotograf Steve McCurry a reuşit să desprindă noul Calendar Pirelli de eticheta de pictorial fashion şi, cu toate că, respectând tradiţia, la realizarea imaginilor au contribuit fotomodele celebre, cele 34 de pagini care alcătuiesc ediţia din 2013 şi care sunt dispuse sub forma unei cărţi pot concura la titlul de opere de artă fotografică.
În Calendarul Pirelli 2013 - care a ajuns astfel la numărul 40 - nu mai apar fotografii incendiare cu fete aproape nud, ci imagini care exprimă stări, senzaţii şi poveşti ale unor femei care nu sunt doar frumoase, ci şi luptă pentru cauze umanitare. Calendarul Pirelli de anul viitor are ca gazdă, pentru a treia oară - după ediţia din 2005, a lui Patrick Demarchelier, şi ediţia lui Terry Richardson din 2010 -, Brazilia, o ţară pe placul conducerii companiei, care, după cum mărturisea Giuseppe Cangelosi, CEO la Pirelli Tyres România, desfăşoară o treime din afaceri în ţara sud-americană, 11.000 dintre angajaţi lucrând aici.
Privită prin ochii fotografului Steve McCurry, care a realizat calendarul din 2013, Brazilia nu mai este o piaţă de muncă, ci o simfonie de culori, tradiţii şi contraste, din paginile calendarului nelipsind şi celebrele grafitti care spun, în imagini, istoria ţării. În cele două săptămâni cât a durat procesul de fotografiere pe străzi şi în favelas (cartierele foarte sărace, n.r.) din Rio, McCurry a făcut una dintre călătoriile sale fascinante de descoperire, surprinzând poveşti, experienţe şi trăsături ale oamenilor şi pământurilor îndepărtate. Astfel, Calendarul Pirelli 2013 îşi spune poveştile prin intermediul feţelor desenate în graffiti şi oamenilor obişnuiţi, precum şi prin intermediul fotomodelelor din acest an, a căror trăsătură comună este un angajament puternic pentru fundaţii, proiecte umanitare şi organizaţii non-guvernamentale.
"Am încercat să înfăţişez Brazilia, peisajul său, economia şi cultura împreună cu elementul uman", a spus McCurry în filmuleţul de prezentare a calendarului, lansat în România într-un eveniment care a avut loc la Bucureşti, joi seară. "Aceasta a fost povestea pe care am vrut să o spun prin lentila mea. Pentru mine, fotografia este un important mijloc de expresie pentru a spune poveşti mari şi mici ale vieţii de zi cu zi", a mai spus acesta. În fundal, Rio este plin de viaţă, cu cartierele sale istorice, cum ar fi Lapa şi Santa Teresa, ale sale favelas, baruri şi cluburi de noapte, pieţele sale, centre de dans şi săli de sport, şcoli şi staţii de autobuz. Oraşul apare autentic, foarte diferit de stereotipurile obişnuite. "Am mers foarte mult pe străzi, uitându-mă la toate aceste momente ale vieţii de zi cu zi şi făcând o mulţime de poze", a spus McCurry. "Eu sunt în căutarea momentului de trecere, atunci când imaginea dezvăluie un pic de tensiune", a explicat McCurry.
"Aş spune că sunt un fotograf de stradă care fotografiază «situaţii găsite». Poţi fotografia nuduri oriunde. Dar aceste modele sunt îmbrăcate şi fiecare dintre ele are propria ei activitate de caritate. Ele sunt persoane idealiste şi care au un scop. Aşa că am vrut să le fotografiez într-un loc special, iar Rio a fost perfect pentru acest lucru", a adăugat McCurry.
Există 34 de imagini color în Calendarul Pirelli 2013, legate împreună într-o carte: 23 de portrete de actriţe şi modele, nouă imagini care prezintă fragmente din viaţa de zi cu zi şi două fotografii compuse în întregime din graffiti şi picturi murale. Acestea sunt o evocare a expresiei artistice populare, care au atras atenţia lui McCurry prin capacitatea lor de a reflecta aspectele sociale pe care el le-a interpretat şi au devenit fundal în multe fotografii.
Calendarul prezintă 11 modele, actriţe şi cântăreţe: braziliencele Isabeli Fontana (care a apărut în ediţia lui Bruce Weber din 2003 a Calendarului Pirelli, în ediţia din 2005 a lui Patrick Demarchelier, în ediţia lui Peter Beard din 2009, în ediţia lui Karl Lagerfeld din 2011 şi în calendarul lui Mario Sorrenti din 2012) şi Adriana Lima (de asemenea prezentă în ediţia lui Patrick Demarchelier din 2005), actriţa Sonia Braga şi cântăreaţa Marisa Monte, actriţa italiano-egipteană Elisa Sednaoui, fotomodelul ceh Petra Nemcova, fotomodelul tunisian Hanaa Ben Abdesslem, fotomodelul etiopian Liya Kebede şi modelele americane Karlie Kloss, Kyleigh Kuhn şi Summer Rayne Oakes.
În spatele frumuseţii incontestabile a fiecăreia dintre cele 11 fotomodele din Calendarul Pirelli 2013 se află o poveste tristă de viaţă care s-a transformat într-o cauză umanitară. Astfel, Adriana Lima luptă pentru a extinde proiectul maternităţii de la spitalul catolic din Port Au Prince, pe care să îl transforme într-un loc unde mamele şi bebeluşii cu complicaţii pot primi asistenţă medicală la un nivel care până acum a lipsit din Haiti. Isabeli este în prezent ambasadorul brazilian pentru www.1love.org, o organizaţie care lucrează în colaborare cu Salvaţi Copiii.
Marisa Monte este "decana" de vârstă a modelelor din Calendarul Pirelli 2013 - are 45 de ani. Cântăreaţă braziliană originară din Rio de Janeiro, Marisa este încă o frumuseţe demnă de luat în seamă şi celebră în ţara ei pentru implicare socială. Artista este "naşa" formaţiei Portela Filhos da Águia (grupul de tineret al şcolii de samba Portela) şi participantă la campaniile "Rio com Gentileza / Rio cu bunătate" şi "Eu Sou da Paz / Eu sunt pentru pace".
Steve McCurry, înarmat cu ani de experienţă de călătorie şi ghidat de o curiozitate înnăscută, a intrat în spiritul oraşului Rio şi s-a deschis pe sine către oamenii acestuia, care îi ofereau chipuri şi stări de spirit. Calendarul alternează portretele de modele şi actriţe cu imagini ale oamenilor obişnuiţi: un pugilist tânăr antrenându-se, o vânzătoare de fructe la piaţă, dansatori de samba, maeştri de capoeira practicându-şi arta, o femeie făcând jogging, un profesor de artă, un turist la un muzeu, o secretară uitându-se pe fereastră, nişte îndrăgostiţi plimbându-se împreună la apus de soare. Aceste scene de viaţă obişnuită şi nu atât de obişnuită povestesc evoluţia unei naţiuni care se află în schimbare fără a-şi pierde adevărata fire şi trăsăturile care o fac unică.