O campanie anti-fumat, ale cărei postere înfăţişează tineri îngenunchind în faţa unui bărbat - ca şi cum ar fi forţaţi să facă sex oral - al cărui organ sexual este înlocuit cu o ţigară, stârneşte controverse în Franţa, fiind criticată de mai multe grupuri sociale, informează The Independent.
Scopul controversatelor postere este să descurajeze tinerii să se apuce de fumat, iar motto-ul ataşat imaginilor ce fac referire la sex oral este "Fumatul înseamnă să fii sclavul tutunului".
Campania, realizată de un grup de presiune al nefumătorilor, a fost caracterizată drept "scandaloasă" şi "potenţial contra-productivă" de către grupurile de familişti şi de către feministe.
Reprezentanţii agenţiei de publicitate care s-a ocupat de realizarea campaniei, BDDP şi fiii, susţin, însă, că numai un mesaj şocant poate scădea tendinţa de fumat la categoria de vârstă 13 - 15 ani.
"Vechile argumente - că tutunul nu este bun pentru sănătate - nu mai funcţionează. Mesajul, aici, este că tutunul este o formă de supunere. În imaginaţia persoanelor, sexul oral este simbolul perfect pentru supunere", a spus Marco de la Fuente, liderul proiectului.
Totuşi, contestatarii iniţiativei se opun afişării posterelor în spaţii publice, cluburi, baruri şi ziare, motivând că este "inadmisibil" ca o imagine cu tentă sexuală să fie exploatată la o asemenea scară.
Studiile efectuate recent, în Franţa, arată că adulţii tind să fumeze mai puţin, însă adolescenţii fumează din ce în ce mai mult. Numărul adolescenţilor de 13-15 ani care fumează a crescut cu aproximativ 66 la sută între 2004 şi 2008, iar aproape unul din cinci francezi de 16-20 de ani fumează.
Anul trecut, a existat, totuşi, o mică creştere a tendinţei de fumat (2,6 la sută), faţă de 2008, în contextul în care efectul interzicerii fumatului în baruri, cafenele şi restaurante a început să treacă.