Folosind planificarea, puteţi să înţelegeţi ce trebuie făcut, pentru a vă atinge scopurile în limitele timpului disponibil. Prin planificare puteţi să: să orientaţi strategic o folosire optimă a timpului disponibil, să lăsaţi suficient timp pentru lucrurile care trebuie făcute urgent, să alocaţi o rezervă de timp, pentru situaţiile neprevăzute, să diminuaţi stresul prin evitarea implicării excesive în problemele celor din jur.
Un program bine gândit, vă permite să vă focalizaţi pe lucrurile care trebuie făcute şi să lăsaţi timp pentru lucrurile importante pentru carieră. Managementul timpului, este cea mai importantă modalitate pentru a evita lucrul peste program. Planificarea cea mai bună e cea realizată periodic (săptămânal).
În acest sens, vă prezentăm etapele unei planificări: Identificaţi perioada de timp acordată muncii în prezent. Concentraţi-vă asupra acţiunilor pe care trebuie să le realizaţi pentru a vă duce sarcinile la îndeplinire. Planificaţi activităţile urgente, precum şi sarcinile principale care nu pot fi evitate sau delegate.
Planificaţi un interval de timp de rezervă. Cu cât mai dinamică e afacerea, cu atât există o mai mare nevoie de timp de rezervă. Desigur, nu puteţi anticipa când vor interveni întreruperile. Dar, lăsând spaţiu în programul dumneavoastră, vă acordaţi flexibilitatea ce vă va ajuta să rearanjaţi programul astfel încât să puteţi face faţă situaţiilor neprevăzute.
Una din cele mai importante metode, prin care oamenii învaţă să aibă succes este prin eficientizarea utilizării timpului. Vă puteţi uşura munca prin: delegarea sarcinilor, externalizarea proceselor, folosirea din plin a tehnologiei. Planificarea este procesul prin care dumneavoastră hotărâţi cum vă folosiţi timpul. Planificând eficient, puteţi reduce stresul şi creşte eficienta muncii pe care o depuneţi. Acest lucru face din planificare cea mai eficientă unealtă utilizată în managementul timpului.
Planificarea este un proces în cinci etape:
Identificarea perioadei de timp necesare desfăşurării activităţii.
Identificarea obiectivelor majore şi focalizarea asupra timpului ce trebuie alocat pentru fiecare.
Structurarea exactă la nivel de priorităţi, a sarcinilor importante.
Planificarea unor intervale temporale pentru urgenţe şi întreruperi.
Planificarea activităţilor ce reprezintă, priorităţi şi obiective personale, în timpul ce a mai rămas nealocat.
Mihai MOISOIU
Trainer
Psiholog – psihologia muncii-organizaţională