Jerry Porras și Jim Collins descriu în cartea „Built to last”, apărută în România sub titlul „Afaceri clădite să dureze”, principiile unei organizații de succes, care rezistă provocărilor timpului.
Dintre noțiunile și recomandările pe care cei doi le formulează, poate nici una nu este mai importantă ca cea referitoare la viziunea organizației. Organizațiile de succes știu când și ce trebuie să schimbe în interior, precum și ce trebuie să mențină neschimbat în timp. Viziunea este formată din două componente: ideologia și imaginea despre viitor.
Ideologia este personalitatea consecventă a acelei organizații, ceea ce rezistă schimbărilor economice sau sociale. Produsele se pot schimba, serviciile la fel, chiar și oamenii se pot schimba, însă ceea ce duce organizația mai departe este ideologia.
Ideologia este formată din valorile fundamentale și scopul fundamental. Valorile fundamentale sunt principiile care guvernează organizația în interior. Respectul pentru clienți poate fi, spre exemplu, o valoare fundamentală.
A doua parte a ideologiei este formată din scopul fundamental, rațiunea de a exista. Acest scop este motivația ascunsă pentru care oamenii din acel grup se întâlnesc pentru a lucra împreună. În cazul unei instituții medicale, spre exemplu, scopul fundamental ar putea fi crearea unei societăți sănătoase.
Cealaltă parte a viziunii este dată de o imagine clară a viitorului. Această imagine pornește de la un obiectiv foarte îndrăznețpentru următorii 20, 30 de ani, care să provoace energiile și creativitatea oamenilor implicați. Zborul pe lună din secolul trecut a fost un obiectiv îndrăznețpentru NASA. Toate organizațiile de succes își stabilesc acest tip de obiective, care ar putea părea pentru unii complet irealiste. Următorul pas este descrierea în detaliu, cu pasiune, a momentului când obiectivele vor fi împlinite. Cum ar fi pentru toți cei implicați când primul om va păși pe Lună?
Ideologia și imaginea clară a viitorului, componente vitale ale oricărui grup de oameni care are succes pe termen lung, sunt de cele mai multe ori definite și influențate de lideri, persoane legendare care pun în cuvinte energia oamenilor pe care îi conduc. Oamenii și organizațiile care fac istorie, rezistând în timp provocărilor, au în spate nu întâmplări fericite sau noroc, ci o matematică clară a pasiunii coagulată în viziune, valori fundamentale, scop, obiective îndrăznețe și un viitor care inspiră.
Ovidiu COCIERU,
Bursier Fulbright