Copiii ambidextri sunt mai predispuşi riscului de a se confrunta cu probleme mintale, lingvistice şi de învăţare decât copiii care folosesc cu preponderenţă una dintre mâini pentru activităţile de zi cu zi. Cel puţin asta susţin rezultatele unui studiu realizat de o echipă formată din cercetători care lucrează pentru mai multe instituţii europene.
Oamenii de ştiinţă susţin că descoperirea lor le-ar putea fi de folos învăţătorilor şi profesorilor, dar şi asistenţilor sociali, în demersul de a identifica micuţii ambidextri, mai ales ţinând cont de faptul că una din 100 de persoane îşi poate folosi la fel de bine ambele mâini.
„Calitatea de a fi ambidextru este uimitoare - nu se ştie exact de ce unele persoane preferă sau pot să îşi folosească amândouă mâinile, în timp ce majoritatea folosesc o singură mână pentru activităţile zilnice. Studiul nostru este interesant pentru că sugerează că, la şcoală, unii dintre copiii ambidextri întâmpină dificultăţi mai mari decât colegii lor dreptaci sau stângaci. Credem că aceste dificultăţi ar putea fi explicate prin existenţa unor diferenţe în structura creierului”, a explicat Alina Rodriguez, autoarea raportului.
Studiul a analizat situaţia a 8.000 de copii, dintre care 87 erau ambidextri. S-a constatat că, în comparaţie cu colegii lor dreptaci, elevii ambidextri de şapte şi opt ani aveau dificultăţi de vorbire mai mari şi înregistrau rezultate mai slabe la învăţătură.
La categoria de vârstă 15-16 ani, s-a constatat că adolescenţii ambidextri erau de două ori mai predispuşi riscului de a dezvolta simptome ale sindromului ADHD (Deficit de Atenţie / Tulburare Hiperkinetică), comparativ cu adolescenţii dreptaci.
În plus, adolescenţii ambidextri au declarat că întâmpină dificultăţi mai mari la citirea şi la înţelegerea textelor, în comparaţie cu dreptacii şi stângacii, acest lucru confirmând rezultatele unor studii anterioare, care asociaseră ambidextria cu dislexia.