Mai este o săptămână din primul semestru. Aş vrea să împărtăşesc câteva din lucrurile care m-au surprins în mod pozitiv în experienţa pe care am avut-o până acum la University of Massachusetts, Amherst.
Primul lucru, cred, este profesionalismul oamenilor care ne predau. Profesoara de drept sportiv a câştigat cazuri la Curtea Supremă a Statelor Unite. Profesorul de marketing a fost coordonatorul de marketing al companiei Spalding, una dintre cele mai importante firme americane de echipamente sportive. Sunt profesori care au lucrat în industria sportivă chiar şi cincisprezece ani înainte de a preda studenţilor. Profesorul de leadership a colaborat cu o mulţime de firme cunoscute la nivel mondial şi a predat şi militarilor din armata americană.
Al doilea lucru pe care îl remarc este deschiderea totală a profesorilor. Răspund oricând întrebărilor şi preocupărilor noastre. Uşa cabinetului lor este tot timpul deschisă, la propriu şi la figurat. Mai mult decât atât, tonul cu care ne vorbesc nu este acel al unor profesori, ci mai mult cel al unor părinţi care-şi încurajează şi ghidează copiii.
În semestrul următor studenţii vor coordona un ”festival al fotbalului”, un eveniment care va implica peste zece mii de participanţi şi un buget de mai bine de o sută de mii de dolari. Toate activităţile sunt realizate de studenţi, profesorii oferind doar supravegherea şi ghidarea, după principiul că şcoala este momentul în care trebuie să experimentezi cu lucrurile pe care le-ai învăţat şi e momentul în care poţi să încerci, să greşeşti şi să înveţi. Învăţare experienţială.
Şcoala are un brand extraordionar. Fiecare student care termină Sport Management la University of Massachusetts (UMass) rămâne în contact cu universitatea, oferă sprijin studenţilor şi departamentului. Am avut zeci de invitaţi care ne-au vorbit despre lucrurile pe care le fac. Studenţii au la dispoziţie şi o bază de date cu alumni pe care îi pot contacta oricând. Mai mult, fiecare student primeşte un mentor pentru a fi îndrumat în activităţile lui.
Aş putea spune, fără să greşesc, că întreg primul semestru la UMass a fost unul de învăţare experienţială, învăţarea prin experiment a unor lucruri pe care mi-aş dori mult să le împărtăşesc cândva cu tineri de acasă.
Ovidiu COCIERU,
Bursier Fulbright