V-aţi gândit vreodată că multe dintre activităţile care se realizează în firma dumneavoastră, se desfăşoară greoi, cu proceduri costisitoare, complicate şi de multe ori fără rost? Adică oamenii încep, adesea cu entuziasm activitatea, iar pe parcurs mulţi deviază de la calea cea mai simplă, cea mai rapidă şi cea mai ieftină pentru a rătăci în necunoscut.
Doar câteva din firmele prezente pe piaţă beneficiază înainte de demararea unui proiect, de o întrunire a echipei de lucru în cadrul căreia să se prezinte o evaluare realistă a pieţei, date legate de buget, costuri, etape intermediare, pierderi naturale etc., iar şi mai puţine au monitorizări ale eficienţei proiectului derulat după încheierea acestuia, astfel încât următoarea activitate să beneficieze de informaţii şi experienţă sistematizată.
Depăşirea termenelor sau neonorarea contractelor, sunt primele semne ce se observă imediat în aceste cazuri de “navigări în derivă”. Însă pierderile globale sunt mult mai mari, şi ar putea fi evidenţiate pe multiple planuri (realizarea aceleiaşi activităţi în foarte multe feluri, refacerea unor activităţi, timp preţios pierdut, diminuarea producţiei, ore suplimentare, concedieri, decizii greşite, scuze şi discuţii, stres organizaţional, demotivare, etc.).
De aceea, preocupările pentru îmbunătăţirea proceselor de lucru în cadrul unei organizaţii ar trebui să urmărească anticiparea şi îndreptarea obstacolelor şi “semnalizarea” traseelor din labirint, pentru reducerea probabilităţii de “rătăcire” a drumului direct către ţinta fixată.
Dacă ar fi să ne referim şi la eficienţa activităţilor, trebuie să ştiţi că acţiunile care adaugă valoare produselor sau serviciilor furnizate clienţilor reprezintă mai puţin de o pătrime din totalul activităţilor efectuate într-o organizaţie. Aşadar, înainte de a trece la îmbunătăţirea proceselor interne şi la oferirea de servicii şi bunuri clienţilor, este necesar să “simplificaţi - sistematizaţi - eficientizaţi” organizaţia ce s-a împotmolit, pentru a deveni o societate open windows (cu transparenţă, flexibilitate, simplitate, motivare, acceptare a schimbării).
Dacă vi se pare că faceţi parte dintr-o firmă ce este împotmolită sau dă semne de disfuncţionalitate, luaţi în considerare că există o serie de modalităţi care, aplicate, facilitează ieşirea din labirint. Acestea se potrivesc în orice tip de organizaţie, adică oriunde există necesitatea de productivitate, competitivitate, costuri directe şi indirecte reduse, durate mici de satisfacere a cerinţelor clienţilor, stocuri minime, flexibilitate şi personalizarea produselor în funcţie de cerinţele clientului fără investiţii semnificative.
Din punct de vedere sistemic, odată ce un departament (subsistem) al firmei dă semne de disfuncţionalitate, în scurt timp el va contamina întreaga firmă (sistemul) ducând la scăderea rentabilităţii şi productivităţii ei. Cu cât simptomele ce indică perturbările organizaţionale se cronicizează, cu atât va costa mai mulţi bani, va necesita mai mult timp şi mai mult efort pentru remediere.
Mulţi manageri fac greşeala de a încerca prin forţe proprii să remedieze problemele (“managerii polispecializaţi” şi “atotştiutori”), în loc să apeleze la specialişti (specialişti în diagnostic organizaţional, traineri, specialişti marketing, publicitate, etc.).
Un manager nu are cum şi nu trebuie să fie expert în multitudinea domeniilor de activitate ce se regăsesc într-o societate. El trebuie doar să coordoneze diferiţi specialişti din cadrul sectoarelor firmei la nivel de middle management, să analizeze rapoartele de activitate pe departamente şi să ştie să injecteze informaţii, specialişti din exterior. Doar corelând toate aceste aspecte organizaţionale, managerii îşi vor îmbunătăţi permanent viziunea, ce trebuie transpusă în acte decizionale de valoare.
Psiholog Mihai MOISOIU
Ppsihologia muncii – psihologie organizaţională.
- psihologia transporturilor.
Trainer style life
Terapeut – terapii alternative
E-maill: training.reality@gmail.com
Telefon: 0753937223