Fetele au abilităţi similare băieţilor la matematică, putând avea rezultate la fel de bune dacă sunt încurajate şi beneficiază de oportunităţi, factorul determinant în înregistrarea unor performanţe diferite fiind inegalitatea de şanse dintre sexe, potrivit unui studiu recent, citat de Reuters.
Fetele pot avea rezultate la matematică la fel de bune ca băieţii, chiar şi la nivel de performanţă, dacă sunt încurajate, indică un nou studiu ale cărui rezultate contrazic concluziile unei cercetări realizate în 2005 de Universitatea Harvard, potrivit căreia diferenţele biologice ar explica de ce există mai puţine femei care predau matematica.
Studiul anterior a fost realizat de Larry Summers, care la vremea respectivă era preşedinte al Universităţii Harvard, el fiind în prezent noul preşedinte al echipei de consultanţi în probleme economice a preşedintelui american Barack Obama.
Noul studiu, publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences, arată că fetele se descurcă la fel de bine ca băieţii la matematică, fără a ajunge, însă, la niveluri de excelenţă.
"Concluzia noastră este că inegalitatea dintre sexe (în ceea ce priveşte sprijinul acordat celor pasionaţi de matematică, n.r.), nu lipsa abilităţilor înnăscute şi a aptitudinilor intrinseci este principalul motiv pentru care mai puţine femei decât bărbaţi excelează în acest domeniu în majoritatea ţărilor, inclusiv în Statele Unite", au declarat Janet Hyde şi Janet Mertz, de la Universitatea din Wisconsin, autorii studiului.
Lucrarea s-a bazat pe o analiză statistică comparativă a rezultatelor la matematică şi în competiţii de profil din Gender Gap Index, prezentat la Forumul Economic Mondial din 2007. Acest raport ierarhizează ţările în funcţie de oportunităţile economice şi de angajare, de acces la educaţie şi la servicii medicale.
"Ţările cu o mai mare egalitate de şanse între sexe sunt şi cele în care numărul fetelor şi al băieţilor care au performanţe bune la matematică este aproape egal", a spus coordonatoarea studiului.
Deşi la nivel mediu nu există diferenţe între performanţele fetelor şi cele ale băieţilor, la un nivel mai înalt există diferenţe, fapt legitimat până de curând prin teoria "variabilităţii ridicate a performanţelor masculine" - conform căreia băieţii au fie rezultate foarte bune, fie foarte slabe la testele de matematică, comparativ cu fetele.
Cercetarea publicată recent infirmă, însă, această teorie, potrivit declaraţiilor lui Mertz, perspectivele de viitor diferite fiind factorul care provoacă diferenţe.
"Dacă fetele nu au oportunităţi de educaţie sau dacă ştiu că respectiva materie nu le oferă şanse în carieră, se concentrează pe altceva. De exemplu, dacă în 1970 numai 14% dintre diplomele de doctorat în ştiinţe aparţineau femeilor, în 2006, acest procent a ajuns la 49%", a spus Mertz.