Guvernul premierului Jose Luis Rodriguez Zapatero, a aprobat, ieri, reforma audiovizualului din Spania, care prevede eliminarea publicităţii de la posturile de radiodifuziune publice, începând cu luna iulie, informează Reuters.
Recent, reprezentanţii guvernului Zapatero s-au întâlnit cu oficialii mai multor organizaţii media, pentru a le explica planul reformei audiovizuale.
Proiectul spaniol, inspirat de reforma audiovizualului francez iniţiată de preşedintele Nicolas Sarkozy, nu prevede o majorare a finanţării de la stat pentru acoperirea pierderilor survenite în urma eliminării publicităţii şi nici implementarea de abonamente, care în acest moment nu există.
În Spania, cele două canale de televiziune publice, TVE1 şi TVE2, cele şase canale TV transmise prin semnal digital terestru şi cele cinci posturi de radio publice sunt finanţate, în mod egal, din bugetul de stat şi din publicitate. În prezent, statul spaniol contribuie cu 550 de milioane de euro la bugetul posturilor publice de radio şi TV.
Pentru a garanta audiovizualului public şi celor 6.400 de angajaţi bugetul anual de 1,1 miliarde de euro, guvernul spaniol intenţionează să aplice o taxă de 3% din cifra anuală de afaceri a posturilor private, adică140 de milioane de euro. Guvernul spaniol ia în calcul şi introducerea unei taxe de 0,9% pentru operatorii de telecomunicaţii care transmit posturile publice, sperând să obţină circa 190 de milioane de euro.
De asemenea, o parte din suma de 400 de milioane de dolari, valoarea taxelor plătite la stat de toţi operatorii de telecomunicaţii (radio, televiziune şi telefonie) pentru utilizarea spaţiului radioelectric, va fi alocată radiodifuzorului public.
Reprezentanţii canalelor private sunt satisfăcuţi de eliminarea publicităţii de pe canalele radio-TV, considerând că dubla finanţare a acestor posturi este o abatere de la regulile de concurenţă loială.