Culoarea roşu sporeşte atenţia la detalii şi ajută la memorare, iar culoarea albastru încurajează creativitatea, potrivit unui studiu publicat în ediţia online a revistei Science, informează AFP.
Aceste constatări se aplică în publicitate, avertismentele înscrise pe ambalajele medicale şi, mai ales, în designul birourilor şi claselor de studiu, a declarat Rui Juliet Zhu, profesor de marketing în cadrul Universităţii British Columbia din Vancouver (Canada).
Zhu recomandă ca produsele folosite de departamentele de creaţie ale companiilor de marketing să fie albastre, iar sesiunile de brainstorming să aibă loc în camere cu pereţi albaştri. Folosirea culorii roşu în publicitate va îndemna clienţii să devină mai atenţi asupra detaliilor produsului.
În trecut, efectele culorilor asupra performanţelor mentale au rămas învăluite în mister, deoarece studiile anterioare, care nu au asociat culorile cu diversele tipuri de activităţi, au generat rezultate contradictorii, a declarat Zhu.
Cercetătoarea canadiană a organizat şase teste, la care au participat 600 de studenţi care lucrau pe calculatoare ale căror monitoare aveau culorile de fundal setate în nuanţe de albastru, roşu sau alb (pentru grupul de control).
Studenţii au avut performanţe semnificativ mai bune sau mai proaste, în ceea ce priveşte creativitatea sau atenţia la detalii, în funcţie de culoare, a declarat Zhu.
Cercetătoarea canadiană a declarat că utilizarea culorii roşu poate îmbunătăţi performanţele obţinute în timpul activităţilor care necesită vigilenţă, deoarece oamenii o asociază cu semnalele de oprire, cu cele de urgenţă, cu ambulanţele şi cu pericolul.
Culoarea albastru stimulează creativitatea, deoarece oamenii îl asociază cu "oceanul, cerul, libertatea, spaţiile deschise şi cu starea de pace şi de linişte", a explicat Zhu. Un mediu liniştit "îi determină pe oameni să adopte un comportament de explorare şi le îmbunătăţeşte creativitatea", a adăugat aceasta.
Reacţiile oamenilor în faţa culorilor probabil că nu sunt moştenite. Ele reprezintă "asociaţii învăţate de-a lungul vieţii", a explicat Zhu.
Cercetătoarea canadiană a avertizat asupra faptului că la studiu au participat numai voluntari din America de Nord şi că, din acest motiv, aceleaşi teste efectuate în alte părţi ale planetei ar putea avea rezultate diferite.
"În ţare de unde provin, China, roşul este asociat cu prosperitatea, cu averea şi cu norocul, deci, acolo aş fi obţinut alte rezultate", a explicat Zhu.