În cazul oamenilor, mirosurile influenţează multe dintre comportamentele lor cotidiene, printre care şi cel alimentar. Conotaţia pozitivă sau negativă a mirosului este puternic influenţată de experienţă şi de cultură, au explicat cercetătorii, al căror studiu a fost publicat, ieri, în revista PloS ONE.
De exemplu, mirosul brânzei Camembert, foarte îmbietor pentru mulţi dintre francezi, este considerat de multe ori extrem de respingător de persoane aparţinând altor culturi.
Cercetătorii francezi au evaluat preferinţele olfactive ale oamenilor şi ale şoarecilor în funcţie de răspunsul lor faţă de o serie de mirosuri care nu evocau neapărat un aliment. În cazul şoarecilor, indicele preferinţei era reprezentat de timpul acordat explorării unui miros. De cealaltă parte, persoanele participante la studiu au acordat note diverselor mirosuri, în funcţie de preferinţele lor.
Rezultatele studiului au indicat faptul că oamenii şi şoarecii sunt atraşi sau dezgustaţi de aproape aceleaşi mirosuri.
Geraniolul, un component principal al uleiului de trandafiri, a fost una dintre esenţele preferate de ambele grupuri de studiu, în timp ce gaiacolul (mirosul fumului şi al obiectelor arse) figurează printre cele mai puţin apreciate arome.
Cercetătorii au confirmat că structura moleculei substanţei odorante predetermină, parţial, preferinţele olfactive ale oamenilor.
Comportamentul şoarecilor ar putea astfel să prezică preferinţele olfactive ale oamenilor, permiţând apariţia unor aplicaţii utile în industria alimentară, au precizat experţii francezi. Pe viitor, oamenii de ştiinţă speră să înţeleagă mai bine mecanismele neuronale care codează preferinţele olfactive.