Devenit o modă printre pasionaţii de automobile din Occident, în special Germania şi SUA, tuning-ul auto a început să fie căutat şi în rândul conducătorilor auto din România.
Astfel se face că transformarea unor autoturisme, mai noi sau mai vechi, devine o preocupare pentru foarte mulţi dintre cei care îşi doresc ca propria maşină să fie diferită de celelalte întâlnite în trafic.
Şi pentru că moda modificărilor estetice ale maşinilor a ajuns şi în Suceava, de câţiva ani funcţionează şi aici o firmă specializată în livrarea componentelor necesare tuning-ului auto, respectiv „Fritz 4 Tuning”.
Tuning = personalizarea maşinii
„Tuning-ul auto înseamnă personalizarea unei maşini, făcută de către profesionişti” explică Iulian Volintiru, reprezentantul firmei sucevene, singura care oferă în momentul de faţă o gamă completă de accesorii necesare unui tuning auto de calitate. El ne-a declarat că până acum cele mai solicitate tuning-uri au fost cele exterioare, în urma cărora maşinile au fost „cosmetizate”, prin înlocuirea sau completarea unor părţi ale caroseriei, farurilor sau jantelor.
„Cele mai căutate au fost kit-urile exterioare, adică înlocuirea farurilor, stopurilor, fusta spate, spoilerele faţă şi spate, praguri, jantele şi ornamentele la tobă”, spune reprezentantul firmei Fritz 4 Tuning.
Chiar dacă modificarea maşinii prin tuning dă o nouă faţă autoturismului, Iulian Volintiru spune că siguranţa acestuia nu are de suferit. Mai mult, el ne-a declarat că în cazul tuning-ului tehnic, sau a chiptuning-ului, maşinile modificate vor avea motoare cu puteri mai mari decât cele din fabricaţie. „Asta nu înseamnă că va fi afectată siguranţa maşinii. Ea rămâne aceeaşi, ba chiar, în unele cazuri este mai mare. Iar dacă este să vorbim despre tuning-ul tehnic, creşterea puterii motorului nu dăunează cu nimic acestuia. Din contră, la un tuning tehnic scade consumul cu 0,8%. Iar dacă mai pui şi o suspensie nouă, creşte şi stabilitatea maşinii la viteze mari”, a explicat Volintiru.
Tinerii, clienţi fideli
Iulian Volintiru ne-a declarat că cei care vor să-şi „tuneze” maşinile sunt cu preponderenţă tinerii, care vor să aducă mici modificări estetice maşinilor pe care le deţin. „Cei mai mulţi care vin să achiziţioneze diverse componente pentru tuning sunt tinerii, care vor ceva mai deosebit pentru maşinile lor. Chiar dacă de cele mai multe ori modificările sunt făcute la exterior, sunt căutate şi elementele ce ţin de confortul interior, şi în special la sistemul audio, şi aici mă refer în special la sistemele DVD”, spune reprezentantul Fritz 4 Tuning.
El a precizat că deşi tuning-ul auto este preferat de tineri, printre clienţi s-au aflat şi persoane cu vârste peste 50 de ani. „Au fost şi persoane mai în vârstă care au venit la noi şi au cerut un set de triple speciale, pentru că aşa au văzut în Germania”.
Volintiru a mai spus că în ultima perioadă de timp, cei mai mulţi clienţi care vor să-şi tuneze maşinile sunt proprietarii de Dacia Logan. „Am avut şi proprietari de Toyota, care şi-au modificat aproape în totalitate exteriorul, dar în ultima perioadă sunt din ce în ce mai multe persoane, proprietari de Logan, care vor să-şi modifice maşinile. Fie că este vorba de faruri, jante, sau alte elemente de exterior”, a precizat Iulian Volintiru. „Dacă vine un om cu o maşină pentru tuning, îşi poate schimba aproape totul, fără a afecta structura de bază a maşinii”, explică reprezentantul Fritz 4 Tuning.
Preţuri după preferinţele clientului
În ceea ce priveşte preţul unei astfel de „lucrări”, el afirmă că acesta variază în funcţie de preferinţe şi de cât de mult va fi modificată maşina.
„Ceea ce vedem noi la TV, persoane care dau zeci de mii de euro pentru un tuning, sunt exagerări. Un tuning normal, făcut printr-un distribuitor, nu ajunge la 15-20.000 de euro. În Germania sau America este posibil să se ajungă la astfel de sume, dar în România nu. Doar dacă cineva vrea să cumpere vârful de gamă la anumite produse este posibil să se ajungă câteva mii de euro. Şi asta pentru că sunt jante sau DVD scumpe, care costă mii de euro”.
Iulian Volintiru spune că la produsele cele mai căutate preţurile variază în funcţie de producător. Astfel se face că un spoiler nou poate să coste între 100 şi 1.500 de euro, stopurile, de la 60 până la 300 de euro, iar neoanele până în maxim 100 de euro.
„Totul variază în funcţie de modă. Iar moda o dau marile firme producătoare de accesorii pentru tuning. Până anii trecuţi se foloseau formele rotunde iar anul acesta se folosesc formele drepte”, declară reprezentantul firmei Fritz 4 Tuning.
(10 ian 2008, 19:06:27