SantaSport, SantaFood, SantaPark, Hotel Santa Claus, Santa Hair Center: la Rovaniemi, centrul Laponiei finlandeze, Moş Crăciun este o marcă neînregistrată pe care întreprinzătorii locali o exploatează la maxim de peste 20 de ani, informează AFP.
„Turismul de Crăciun este un aspirator pentru investiţii”, spune entuziasmată Tuula Rintala-Gardin, directoarea oficiului de turism din cadrul primăriei de la Rovaniemi, oraş care numără 60.000 de locuitori, situat pe cercul polar arctic.
În jurul anului 1927, a apărut în Finlanda o legendă potrivit căreia Moş Crăciun, „Joulupukki” în finlandeză, locuieşte pe muntele Korvatunturi, însă abia la mijlocul anilor '80, Rovaniemi lansează turismul în masă, pariind pe bătrânul cu barbă albă.
Şi în ciuda concurenţei vecinilor suedezi sau groenlandezi, pariul a fost câştigat: 20 de ani mai târziu, Moş Crăciun a reuşit să aducă regiunii venituri anuale de 235 de milioane de euro.
Oraşul lui Moş Crăciun.
Moş Crăciun s-a dovedit o mană cerească pentru Laponia, loc al exodului şi şomajului (15%), care trăieşte din exploatarea forestieră şi minieră, din creşterea renilor şi din industriile de nişă, de exemplu, din producţia de snowmobil-uri Bombardier.
„Obiectivul nostru este de a dubla numărul anual de vizitatori în următorii zece ani”, a declarat Erkki Kautto, director de dezvoltare economică în cadrul primăriei din Rovaniemi.
Potrivit zvonurilor care circulă, edilii locali au încercat să obţină la Bruxelles statutul de „oraş oficial al lui Moş Crăciun”. Totuşi, ei spun că nu au nevoie de acest lucru, pentru că veniturile cresc cu 7 până la 10% pe an.
Punct de atracţie.
„Satul lui Moş Crăciun” („Santa Claus' Village”), deschis permanent, primeşte anual 340.000 de vizitatori finlandezi şi străini.
Satul este format din aproximativ 20 de cabane, în care se găsesc restaurante, cafenele, magazine de suveniruri şi, mai ales, „Biroul lui Moş Crăciun” şi „Oficiul poştal al lui Moş Crăciun”, unde anual sunt expediate 500.000 de scrisori din lumea întreagă.
„25 de afaceri de familie, care numără 60 de salariaţi permanenţi, un număr dublu pe timpul iernii, pentru o cifră de afaceri de 12 milioane de euro”, a explicat Jarmo Kariniemi, proprietar al „Santa Claus' Office” („Biroul lui Moş Crăciun”).
Mica sa afacere este „rentabilă”, spune acest fost fotograf, care estimează că în 2008 va avea o cifră de afaceri de 2,5 milioane de euro. Intrarea în „Birou” este gratuită, dar o fotografie sau un filmuleţ cu Moş Crăciun costă între 30 şi 45 de euro. Mai există şi un magazin cu produse derivate, unde renii sau urşii din pluş „made in China” sunt vânduţi la preţuri de 25, 30, 35 de euro, în funcţie de mărime.
Afaceri.
Filonul permite Rovaniemi să acopere o parte din cheltuielile sociale, importante în această comună, unde 20% din locuitori au peste 64 de ani, dar şi să asigure dezvoltarea ei.
Rasă de pe faţa pământului de nazişti în 1945, localitatea este în plină renovare. „Această stradă tocmai a fost refăcută, cealaltă va fi renovată anul viitor”, a arătat mândru directorul agenţiei de dezvoltare regională, Juha Seppälä.
Comercianţii, proprietarii de hoteluri, agenţii de turism - fiecare îşi ia partea leului. Crescătorii îşi iau „partea renului’.
„80% din cifra mea de afaceri provine din turism, datorită vizitatorilor care vin la ferma mea, 20% din cifra de afaceri provine din creşterea renilor pentru carne”, a declarat Sami Ruismäki.
Pekka Aikio, preşedintele parlamentului Sami (laponi), populaţia autohtonă a Laponiei, subliniază, totuşi, că cei 7.000 Sami din Finlanda „beneficiază foarte puţin de pe urma turismului”.
„Tour-operatorii organizează ceremonii cu şamani falşi. Avem o marcă înregistrată pentru obiectele noastre de artizanat, Sámi Duodji, dar străinii cumpără produse importate”, s-a plâns acesta.