Majoritatea copiilor au învăţat de la televizor ce înseamnă vedetism, violenţă, senzaţional, în timp ce de la propria familia au asimilat noţiuni precum respect, compasiune şi generozitate, se arată în studiul "Expunerea copiilor la programele TV şi radio", prezentat la CNA.
Potrivit studiului realizat de Metro Media Transilvania, cu participarea CNA, prezentat, ieri, la întrebarea "De unde ai reţinut/învăţat mai multe lucruri despre...?", 59% din copii chestionaţi au răspuns că au dobândit noţiuni despre vedetism din programele difuzate la televizor, 54% din respondenţi au vizionat scene de violenţă în programele TV, iar 53% au remarcat prezenţa senzaţionalului în emisiunile televizate.
În schimb, majoritatea respondenţilor spun că au învăţat din familie noţiuni precum respect, compasiune şi generozitate (64%), adevăr (64%), şi comportament activ, 35%.
TV-ul, de neînlocuit.
Totodată, 58% din respondenţi consideră, în anul 2007, obiectul care le-ar lipsi cel mai mult ar fi televizorul, dacă acesta nu ar exista, urmat de calculatorul personal, care ar lipsi unui procent de 16% dintre copii, în timp ce lipsa cărţilor ar fi foarte resimţită de 7% dintre copiii chestionaţi.
Conform analizelor, ponderea televizorului color a crescut de la 86% (în anul 2004), la 96% (în 2007), peste jumătate (58%) dintre copiii participanţi la studiu declarând că au un televizor în camera în care locuiesc singuri sau cu alţi copii, în timp ce 36% dintre ei au spus că au acces la un computer personal sau la telefon mobil.
În opinia realizatorilor studiului, o cifră îngrijorătoare este cea a consumului de emisiuni TV faţă de activităţile culturale, 98% din respondenţi preferând să se uite la televizor în timpul liber, în timp ce doar 56% citesc o carte. 89% din copii se joacă sau îşi petrec timpul cu prietenii, 78% îşi fac temele, la polul opus aflându-se procentele alocate ascultării emisiunilor radio (35%), participării la concerte sau la spectacole de teatru (14%), lecturării unui ziar (10%) sau vizionării unui film la cinematograf (8%).
2 ore şi jumătate la TV, pe zi.
Potrivit datelor prezentate, 35% din copii petrec aproximativ două ore şi jumătate în faţa televizorului, de luni până vineri, în timp ce în weekend ponderea scade la 24%, copiii preferând să se uite la televizor timp de aproximativ trei ore.
Printre emisiunile preferate se numără desenele animate (50%), filmele (17%) şi muzica (10%). Tom şi Jerry, Scooby Doo sau Spioanele sunt cele mai cunoscute şi apreciate persoanje TV ale micilor telespectatori, aceştia optând, în proporţie de 39%, pentru postul TV Cartoon Network. Urmează, în topul posturilor TV preferate, Minimax, urmărit de 29% din copiii intervievaţi, şi Pro TV, ales de 26% de respondenţi.
Televiziunea promovează şi materiale cu caracter negativ, susţine studiul, datele indicând că 57% dintre copii au vizionat la televizor un film cu caracter pornografic şi 73% au vizonat pentru prima oară, la un post TV, un film de groază, cu toate că 71% din părinţi le interzic acestora să urmărească astfel de programe.
Preferinţe.
Potrivit aceluiaşi studiu, 35% din copii preferă muzica pop - Andra se situează în topul a 9% din respondenţi -, 31% preferă influenţele dance, în special din melodiile trupei 3 Sud Est, şi 25% ascultă manele, Nicolae Guţă fiind favoritul a 14% din micii ascultători.
În ceea ce priveşte notorietatea noilor media, 73% din copiii cu vârste cuprinse între 6 şi 15 ani au auzit de Internet, 54% din respondenţi având acces direct la Internet din propriile case. Internetul este utilizat de copii, în principal, pentru jocuri.
Studiul "Expunerea copiilor la programele TV şi radio", realizat de Metro Media Transilvania în cadrul Proiectului PHARE, în perioada 8-30 septembrie, a avut un eşantion de 1295 de gospodării, în care locuiesc copii cu vârste cuprinse între 6 si 15 ani, şi a avut o marjă de eroare de +/- 2,8%.