Astăzi are loc şedinţa lunară a Consiliului Local Suceava. E ordinară, dar ar putea deveni ieşită din comun. Nu în sensul rău, dar se discută în termeni apocaliptici despre transportul public în comun. Repet, nu în sensul rău, pentru că este vorba nu despre moartea transportului în comun în general, ci despre posibila dispariţie a transportului cu maxi-taxi. Şi pentru că aici nu facem nici comentariu pe text, nici exerciţii de imaginaţie, definim termenul de transport cu maxi-taxi exact aşa cum este el în realitatea suceveană: haotic, gălăgios, murdar, evazionist. Dat fiind că aşa stau lucrurile, sucevenii chiar nu au nevoie de asemenea serviciu, în ciuda faptului că autobuzele Societăţii de Transport Public Local nu acoperă toate traseele. Consilierii locali sunt chemați să voteze o hotărâre privind atribuirea în gestiune delegată a serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate doar către TPL. Dacă va trece acest proiect, TPL va fi singurul operator în domeniu, adică mașinile maxi-taxi private vor dispărea. Totul pentru ca societatea să poată accesa fonduri europene, respectiv 15 - 20 de milioane de euro, pentru cumpărarea a 40 de autobuze electrice noi, care să asigure necesarul de transport în oraș. Şi teoretic şi practic, sucevenii au nevoie de cât mai multe maşini care să acopere traseele, ceea ce înseamnă că se justifică cu vârf şi îndesat şi activitatea maxi-taximetrelor. Numai că lucrurile trebuie puse în balanţă iar consilierii, în înţelepciunea lor, vor fi nevoiţi să analizeze raportul beneficii - pierderi. S-or găsi, mă gândesc, nişte economişti în primărie şi pe la TPL care să poată evalua ce investiţii ar trebui să facă municipalitatea, cât din necesarul de servicii de transport acoperă operatorii de maxi-taxi, dar şi cât pierde bugetul prin evaziune. Mi-e temă că economic nici măcar nu se justifică această colaborare. Cât despre calitatea transportului privat, pe care propun să-l numim, generic, necivilizat, ca să rămânem concişi, decât aşa serviciu, mai bine ne lipsim. E drept că nu trăim cele mai negre vremuri ale transportului cu maxi-taximetre, că situaţia e mult mai bună decât în urmă cu 15 ani, când şoarecii făceau legea în ritm de manea, dar nici ceea ce se întâmplă astăzi nu e în regulă. Majoritatea microbuzelor sunt într-o stare tehnică deplorabilă, majoritatea şoferilor vorbesc la telefon în timpul curselor, majoritatea maxi-taximetriştilor nu dau bilet şi încasează cei doi lei pentru o călătorie la negru. Reglementarea acestui tip de transport şi controlul său sunt tot treaba municipalităţii. În mâna primăriei şi a consilierilor e cheia rezolvării acestei chestiuni, indiferent ce decizie vor lua astăzi. De aceea e cazul s-o facă responsabil, nu doar ca să mai ridice o mână în semn de vot. Numai să vrea.