Cu riscul de mă repeta, gândurile mele se îndreaptă şi astăzi, în ciuda faptului că sezonul s-a încheiat, la turismul românesc. Cu dedicaţie, la litoral. La încasările fabuloase, la numărul de turişti record, la cât de bine le-a mers şi ce-au înţeles operatorii din asta. În loc de satisfacţie însă, mă cuprinde acelaşi sentiment de lehamite vizavi de operatori. Nesătui şi hrăpăreţi, nu-şi dau nici măcar timp să se bucure de sezonul bun pe care tocmai l-au avut, ci-şi fac deja planuri pentru anul care vine când, ce să vezi, abia aşteaptă să mărească preţurile cu 10 procente. N-a pomenit nimeni de vreo investiţie, de vreo redimensionare a unităţilor de cazare, a restaurantelor şi teraselor, de vreo creştere a calităţii, nimic de genul acesta. Singura lor grijă e să jupoaie şi mai tare pielea de pe bieţii turişti. Cum altfel decât bieţi, când îi vezi bălăcindu-se în apa mării ca-ntr-o ciorbă amorţită sau stând pe plajă trup lângă trup, nepermis şi neplăcut de intim, doar pentru că atât poate litoralul românesc, aşa cum l-a dat natura, să ofere. E drept că prost e cel care dă, nu cel care ia, dar ceva ar trebui totuşi să-i oprească. Ei, aşi! Văzându-se cu sacii în căruţă, respectiv cu milionul de turişti pe litoral, reprezentanţii Federaţiei Patronatelor din Turismul Românesc au hotărât repede că a venit vremea ca după 8 ani de stagnare, să crească preţurile pe motiv că, din senin, fără nicio explicaţie, în ultima perioadă, a crescut preţul alimentelor. De parcă noi, restul, trăim în altă ţară şi nu ştim care cât costă. În plus, susţin patronatele din turism, salariul minim a crescut de la 1 iunie cu 20%, iar creşterea cheltuielilor cu forţa de muncă trebuie acoperită de undeva. De altundeva decât din profitul şmecherilor cu afaceri pe litoral. E drept că, dacă ne-am pune în locul lor, am vedea că e mai greu să treci prin sezonul estival cu inspectorii ANAF în ceafă, cum s-a cam întâmplat şi vara asta, şi vara trecută. Altfel, gândesc ei, e mai bine să iei bani mulţi de la mai puţini turişti, decât puţini de la mai mulţi. Când faci un calcul pe hârtie însă, se poate observa că e taman pe dos. Dar cine a spus vreodată că turismul din România e făcut de profesionişti? Culmea, chiar şi aşa, cu tarifele crescute, hotelierii sunt siguri că numărul turiştilor de pe litoralul românesc va fi în creştere şi anul viitor pentru că ei ştiu cum să-şi satisfacă clienţii. Ori asta sună foarte româneşte, ca un fel de „o să avem recoltă bună dacă dă Sfântul şi plouă”. Acestea fiind spuse, constatăm că la final de sezon foarte bun pentru operatorii de turism de la mare, prieteni cu Murphy, au conchis: dacă ceva merge bine, nu fi îngrijorat, vom face cumva şi va trece. În altă ordine de idei, vă voi saluta şi anul viitor de pe litoral... litoralul Mării Egee.