Avem o veste bună. E despre România şi vine din afară. S-a mai făcut un clasament şi, contrar aşteptărilor, nu suntem în coada listei. Aflăm că elevii români copiază, absentează nemotivat şi întârzie - până aici nimic nou şi nimic bun, dar elevii români fac asta, în medie, mai puţin decât elevii din alte 30 de state. La fel stau lucrurile în privinţa actelor de vandalism, agresării şi intimidării colegilor şi furturilor, care potrivit studiului internaţional privind Procesul de Predare-Învăţare TALIS 2013, desfăşurat în 34 de ţări, au un nivel mai scăzut în şcolile româneşti. Adică „derbedeii ăştia care nu învaţă nimic şi habar n-au ce-i aia şcoală şi respect pentru profesori”, după cum mulţi îi numesc, sunt nişte mieluşei. Asta e lumea în care trăim, dar rezistenţa la schimbare e mare, iar conflictul între generaţii s-a inventat cu prea multă vreme în urmă. La nivel mondial fenomenul de „bullying” dă mari bătăi de cap educatorilor şi familiilor, în timp ce, în România, conceptul este cvasinecunoscut. Nu înseamnă că nu există, dar faptul că nu se vorbeşte despre el public arată că nu are amploarea unui fenomen. În limba română nu există nici măcar un termen care să-l traducă pe universalul bullying. Noi îi spunem comportament agresiv, ostil, de excludere, de luare în derâdere a cuiva, de umilire. Aceasta fiind descrierea parcă am putea spune că se întâmplă şi la noi şi nu de ieri de azi. Rămâne întrebarea: în România nu e situaţia aşa de gravă sau n-avem noi timp şi atenţie pentru astfel de chestiuni? Dar revenind la studiul internaţional, aflăm că dintre toţi factorii care definesc atmosfera din unităţile de învăţământ, absenteismul şi întârzierea elevilor la şcoală sunt de departe cel mai des întâlnite în ţările participante la această analiză. 29% dintre elevii români spun că întârzie la şcoală,faţă de 52% media internaţională, absenţele nemotivate - 30%, faţă de 39% media europeană, copiatul - 5%, faţă de 13% (şi mai spune lumea că românu-i hoţ), actele de vandalism şi furturile - 2%, faţă de 4%, intimidarea sau agresiunea verbală între elevi - 9%, faţă de 16%, rănirea fizică provocată de violenţele între elevi - 1%, faţă de 2%, intimidarea sau agresiunea verbală asupra profesorilor sau personalului - 0%, faţă de 3%, şi deţinerea sau consumul de droguri şi de alcool - 0%, faţă de 1% media internaţională. Studiul Internaţional privind Procesul de Predare-Învăţare TALIS 2013 s-a desfăşurat sub egida Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) şi este cel mai mare studiu internaţional centrat pe cercetarea mediului educaţional. Să mai spună acum cineva că nimic nu mai e ca odinioară, că nu se mai face carte ca altădată, că asta e generaţia fără bac sau că tinerii din ziua de azi...