În Suceava se circulă prost, după bunul plac al şoferilor. Şi imaginaţi-vă că cei pe care-i întâlnim în trafic sunt cei care au reuşit să ia examenul pentru permisul de conducere, adică sunt ăia buni. Mă rog, mulţi şi-au dat examenul la Piteşti, dar odată permisul obţinut, şoferul devine negustor cinstit. Cifre recente, publicate de Serviciul Permise şi Înmatriculări Auto Suceava, arată că în judeţul nostru aproape jumătate dintre cursanţi pică examenul pentru permisul de conducere. În 2014, aproximativ 40% dintr-un total de peste 23.000 de aspiranţi la permisul de conducere au picat proba teoretică. Nu e uşor să înveţi ditamai manualul şi legislaţia, unde mai pui chestiunile tehnice, de parcă m-aş apuca eu, şofer de oraş, să umblu la garnitura de chiulasă. De altfel, cu ocazia scrierii acestui articol, e prima dată când citesc definiţia chiulasei şi aflu că aceasta e piesa care închide cilindrii unui motor cu ardere internă. Aha! Ca să demonstrez utilitatea acestor informaţii, destăinuiesc faptul că astăzi voi conduce înapoi spre casă exact aşa cum am venit la serviciu. Nu mă face definiţia chiulasei un şofer mai bun, dar chiar şi aşa sunt de părere că dacă astea sunt regulile examenului, trebuie respectate. Nu e clar dacă aceste chestiuni tehnice le pun aspiranţilor la permise beţe-n roate, dar e şi asta o posibilitate. Raportul întocmit de şeful Serviciului Permise şi Înmatriculări Auto Suceava, Florin Chiaptanaru, mai arată că, din cele peste 13.300 de persoane examinate la proba practică, respectiv cu proba teoretică luată, peste 2.000 au dat-o-n bară. În concluzie, anul trecut 10.171 de suceveni au reuşit să treacă examenul. Sunt mai puţini cu peste 12% faţă de anul precedent. Deşi trierea pare a se face drastic, evenimentele rutiere plasează România, în general, pe un loc fruntaş în acest clasament negativ. Asta înseamnă că nivelul de pregătire pe care-l asigură şcolile de şoferi este la pământ. Pe ele cine le controlează? Le impune cineva un standard? Contează pentru cineva rata de promovabilitate pe care o înregistrează fiecare instituţie de acest fel? E o afacere bună, din care se fac bani frumoşi. O afacere bună pentru toată lumea: pentru proprietarii de şcoală, căci oricine visează să conducă, pentru clienţi că mai bifează o abilitate, pentru poliţişti, că altfel ar fi şi ei mai severi la examen şi n-ar permite chiar oricărui analfabet să ajungă şofer. Şi pentru că tot veni vorba de poliţiştii de la rutieră, aceştia ne lipsesc. Sunt oriunde altundeva dar nu în trafic pentru a-l fluidiza. În Suceava e suficient să faci un drum din Obcini până-n Burdujeni; imposibil să nu remarci cum nu se semnalizează, cum maxi-taximetrele nu opresc în alveolele special amenajate, cum nu se dă prioritate, cum se claxonează, cum se accelerează peste suta de kilometri la oră pe o porţiune de drum de 300 de metri, cum pietonii şi autoturismele se ignoră reciproc şi cum nici un agent nu e nicăieri în traficul sucevean. Aşa şcoli, aşa şoferi, aşa agenţi, aşa oraş.