Cine spune că guvernul nostru nu e consecvent şi nu are viziune pe termen lung, se află în eroare. Autostrada nu va fi a moldovenilor, nici a urmaşilor lor şi nici a urmaşilor urmaşilor lor, în veacu' veacurilor sau cel puţin până în 2030. Suceava nu există pe harta României, nici astăzi, nici peste 15 ani, indiferent câte variante de master plan vor gândi şi vor întocmi miniștrii cabinetului Ponta. Ministerul Transporturilor, condus astăzi de Ioan Rus, propune o nouă variantă a Master Planului lansat iniţial de predecesorul său, Dan Şova. De fapt, aceasta este varianta finală revizuită a raportului privind Master Planul General de Transport pe termen scurt, mediu şi lung, acceptată de Comisia Europeană, dată spre dezbatere publică la 1 octombrie. Master Planul diferă semnificativ de planurile pe care guvernul le-a prezentat la finalul anului trecut, care arătau că în România vor fi construiţi până în 2020 alţi circa 2.400 de kilometri de autostrăzi, pe lângă cei 644 de kilometri pe care România îi are în prezent. Potrivit noului document, specialiştii nu au considerat necesară o autostradă care să lege nordul de sudul ţării. E suficient, cred ei, un drum express care ar pleca de la Siret şi ar traversa întreaga Moldovă, pentru ca undeva, în zona localităţii Urziceni, să se înţepe în A3, adică Autostrada Transcarpaţi, care, la rândul său, leagă Bucureştiul de Nădlac sau Bacău. Nu vă întrebaţi cum vine asta, e un artificiu, e o altă discuţie. Adică singura bucăţică de autostradă care ar străbate Moldova ar pleca din Bacău spre Braşov, prin Oneşti. Ca urmare, dacă chiar vrem autostradă care să ne ducă în capitală, ar fi posibilitatea să alegem traseul Suceava, Bacău, Braşov, Ploieşti, Bucureşti. Şi dacă ne place aşa de mult să mergem pe autostradă, am putea lungi traseul, mergând prin Ungaria, ţară cu o reţea decentă de drumuri. Când vine vorba de turism, Bucovina e pe limbile tuturor, când vine vorba de transportul turiştilor, treaba lor, descurcă-se. Prin Suceava ar putea trece două drumuri de categoria a doua: Siret Express, care merge spre sud, şi Bucovina Express, care ne leagă de Botoşani şi atât. În partea cealaltă, până la Bistriţa, prin Gura Humorului, vom călători pe Trans Regio Bucovina, un drum de categoria a patra. De fapt, despre asta este vorba, despre categorii şi importanţa dată judeţelor ţării de către guvernul de la Bucureşti. Priorităţile le stabilesc oamenii. Oamenii de la putere. E limpede că Suceava nu are un cuvânt de spus atunci când la Bucureşti se taie tortul. Şi nici când se desenează trasee. Rămâne mereu aceeași consolare: indiferent ce desenează Şova sau Rus, numărul de kilometri de drumuri civilizate anunţat nu va coincide cu realitatea. Aşa că, dacă n-ai așteptări, n-ai nici dezamăgiri.