Una dintre cele mai mari tâmpenii ale învăţământului reformat românesc mi se pare modul în care se face admiterea la liceu. S-a renunţat de mult la examenul de admitere, considerat, printre altele, ca un factor de stres intens pentru copii. Era vorba de un stres de câteva zile. Stresul acela de câteva zile a fost înlocuit cu un stres de patru ani. Acum, media de admitere la liceu e formată din media aritmetică a celei obţinute în clasele V-VIII şi cea a rezultatelor obţinute la tezele cu subiect unic. Practic, din clasa a V-a până în clasa a VIII-a elevii sunt într-un permanent examen. Fiecare notă contează.
Cine nu e atent la exprimare sau nu cunoaşte realitatea, poate spune că elevii învaţă patru ani pentru admitere. Studiază intens patru ani pentru a intra la liceu. Şi învaţă la toate materiile, nu doar la două, trei sau patru, câte îi trebuie pentru admitere sau care îi fac lui plăcere. Bine ar fi de-ar fi aşa. Partea proastă este că pe elev îl interesează acum doar nota. Iar pentru notă, părinţii vin la şcoală cu sacoşe, cu paporniţe, cu plicuri, cu portbagaje pline. Nu toţi, evident. Nu putem generaliza.
Un dascăl de şcoală veche spunea că nu trebuie să înveţi pentru notă, ci pentru tine. Adică, după teoria lui (cam tâmpă pentru vremurile de astăzi) contează cu ce rămâi în cap. Notă e efemeră. În şcoala veche, puteai lua un 5 ori un 4, pentru că, spre exemplu, nu rezolvai o problemă cum trebuie. Evident, nota te afecta. Dar din acea experienţă rămâneai cu ceva, dacă îţi păsa. O dată, de două ori, de zece ori. Dar când venea vremea examenelor erai pregătit. Astăzi, contează doar nota. Doar nota există, doar nota are valoare. Ce e dincolo de ea? Pe cine interesează, în afara câtorva elevi cu adevărat dornici să înveţe?
Că sunt sau nu sensibili la atenţiile părinţilor, profesorii pun note mari elevilor, pentru a nu le afecta viitorul. Aşa se face că notarea nu mai reflectă întru totul nivelul cunoştinţelor. Notarea reflectă acum şi nivelul relaţiilor, al influenţelor părinţilor sau al stării materiale a acestora.
Citeam într-un ziar central declaraţia directoarei unui liceu din sudul ţării. Spunea cam aşa dumneaei: „Când am terminat clasa a XII-a am avut media 8,43, prima medie din clasă. Introducerea mediilor claselor V-VIII în media de admitere nu a făcut decât să scadă nivelul evaluării”. Astăzi, cu o medie de 8,43 eşti de râsul curcilor printre premianţi.
O statistică a Ministerului Educaţiei arată că, în acest an, la nivelul ţării, aproape 70% dintre elevii care au terminat clasa a VIII-a au avut media peste 7. Din păcate, statistica nu poate să spună cu ce cunoştinţe au rămas ei...