Complicatul mecanism de redistribuire a făcut ca marea majoritate a vedetelor politice poposite în colegii să intre în Parlament.
Legea electorală a dat însă şi posibilitatea ca un candidat să acceadă în Parlament dintr-o lovitură, fără a mai avea emoţii, obţinând peste 50% din voturi.
Desigur, criteriul de deosebire între vedetele politice îl dă accederea sau neaccederea în Parlament.
Din acest punct de vedere vedetele care n-au intrat în Parlament se pot considera ca suferind un eşec în stare să le scoată din viaţa politică.
Există însă şi un alt criteriu de apreciere a performanţei vedetelor la fel de important ca şi primul: trecerea pragului de 50%.
Diferite publicaţii au făcut nu numai o listă, dar şi un top al vedetelor care au dat lovitura.
O analiză a listei şi a topului ne oferă o concluzie surprinzătoare:
Multe vedete ale partidelor n-au reuşit să obţină 50% din voturi.
Şi cum în mai toate cazurile, aceste vedete au avut drept contracandidaţi anonimi sau candidaţi la prima lor experienţă electorală, putem trage concluzia că aceste vedete precum Mircea Geoană, Adrian Năstase, Olguţa Vasilescu, Roberta Anastase, Daniel Buda, Mihail Hardău, Ioan Oltean, Viorel Hrbenciuc au obţinut 50%.
În schimb, alte vedete, unele dintre ele excesiv mediatizate, cum ar fi Călin Popescu Tăriceanu, Elena Udrea, Vasile Blaga, Cristian Diaconescu, Sulfina Barbu, au fost obligate să aştepte redistribuirea.
O notă aparte merită Călin Popescu Tăriceanu. Premierul, lider de partid, n-a reuşit în Colegiul Ciofliceni, ales după cum i-a vrut inima, să obţină 50%.
Despre vedetele care n-au reuşit să acceadă în Parlament, precum Şerban Nicolae, Norica Nicolai, Doru Ioan Tărăcilă, Ionuţ Popescu, n-are nici un rost să mai vorbim.
Când s-a avansat uninominalul, s-a făcut mare caz de confruntarea politicianului român cu adevărata realitate: cea din colegiu.
Cei care au obţinut peste 50 la sută pot fi consideraţi drept adevăraţii câştigători.
Din acest punct de vedere, mi se pare o uriaşă prostie atacarea uninominalului, pentru că unele vedete, deşi clasate pe locul întâi, n-au intrat în Parlament:
1) Nu le-a oprit nimeni să obţină peste 50 la sută, pentru a fi scutite de mecanismul redistribuirii.
2) Mandatele au fost redistribuite pornind de la procentajele obţinute de partidele lor. Ce-i oprea pe respectivii lideri să procedez în aşa fel încât partidul să ia peste 50 la sută din voturi?
Se vorbeşte despre o posibilă modificare a Legii uninominalului. Dacă se va ajunge la aşa ceva, primul lucru care trebuie corectat e prevederea că mandatele obţinute prin procentajul de peste 50 la sută să nu fie incluse în mandatele luate de partid la nivel de circumscripţie.
În definitiv, scopul votului uninominal e de a încuraja performanţa individuală.