Dacă s-ar fi acceptat sistemul preşedintelui Băsescu ieşeam de două ori din casă, dar în turul doi aveam o majoritate solidă şi un guvern garantat.
Aşa, votanţii se vor confrunta cu candidaţi fie problematici (citiţi lista celor cu probleme de integritate pe www.romaniacurata.ro), fie complet necunoscuţi (care se pot dovedi problematici mai târziu), şi nici un partid nu va reuşi să formeze guvernul de unul singur, nici măcar cel prezidenţial.
Asta ne readuce în cercul vicios al imprevizibilităţii, pentru că nu se pot respecta programe de guvernare şi ţine promisiuni electorale decât dacă guvernezi singur, coaliţiile sau guvernele minoritare sunt un alibi pentru fiecare partener care poate arăta spre ceilalţi că nu îl lasă să se ţină de cuvânt.
Nici măcar certitudinea că există unele baze comune, de genul cotei unice, nu mai sunt aşa de sigure. După ultimele cheltuieli nesăbuite ale guvernului Tăriceanu, cota va trebui crescută la măcar 18% . Poate şi TVA-ul, deşi a-l creşte în condiţiile în care oricum consumul scade şi creditul se usucă mi se pare sinucigaş pentru economia noastră. Măcar preţurile ar trebui să scadă, dar cum suntem încă cu economie incompletă de piaţă, nu se va întâmpla aşa, în America preţul la pompa de benzină a căzut odată cu preţul internaţional al petrolului la aproape jumătate faţă de luna iulie, la noi nu. Rămâne un mister pentru mine cum se fac preţurile într-o economie ca a noastră. Răspuns: încă discreţionar.
Există două variante integral negative a rezultatelor acestor alegeri. Prima este ca guvernul propus de preşedinte să nu treacă de Parlament, şi să înceapă un adevărat război civil, cu Băsescu ameninţând cu alegeri anticipate, iar PSD-PC cu suspendarea preşedintelui, cu televiziunile voiculesciene făcînd atmosferă.
A doua ar fi ca PSD să ia peste 50%, iar preşedintele să fie constituţional obligat să numească un prim-ministru de la acest partid. Asta ar însemna consemnarea triumfului corupţiei din România. Năstase ar rămâne stăpân pe gresia lui tibetană, ba poate şi-ar mai comanda un rând, procurorii ar fi daţi afară că au îndrăznit, UE ne-ar tăia fondurile. Scenariul e neplauzibil, pentru că PSD nu va lua nici pe aproape de atât, şi Constituţia dă dreptul preşedintelui să numească orice prim-ministru dacă nici un partid nu are majoritatea absolută. Cu alte cuvinte, dacă PSD ia 32% şi PD-L 30%, Băsescu nu e obligat să numească un prim-ministru de la PSD şi va numi probabil un independent.
Dincolo de aceste două variante, toate celelalte par mult mai acceptabile. Cu condiţia respectării angajamentelor noastre faţă de UE, de care beneficiem în primul rând noi, mie nu îmi pasă cine guvernează. Dar PNL şi PSD dau semnale că nu ar respecta aceste angajamente. Societatea civilă le-a prezentat un contract cu statul de drept, care avea trei puncte principale, practic copiate din ultimul raport al Comisiei Europene. Au refuzat să îl semneze.
PD-L are destul defecte, şi nimeni nu e mai conştient ca mine de acestea. Dar cu toate astea, a votat mai corect în parlament şi mai european. Are mult mai puţini oameni cu probleme cu justiţia. Şi e partidul preferat de preşedinte. De asta baza unei viitoare guvernări nu poate fi decât PD-L. S-or găsi câţiva oameni mai competenţi şi integri în alte partide să se formeze o coaliţie în jurul lor, dar altă soluţie nu văd. Conflictul constituţional dintre Parlament şi Preşedinte nu e de bun augur pentru un guvern de specialişti, care ar avea mereu probleme în Parlament. Soluţia rămâne politică.