Am urmărit şi eu, ca tot omul, transmisia în direct, de la Belgrad, a Eurovisionului. M-a îmboldit la atâta amar de timp pierdut nu atât pasiunea de chibiţ pentru reprezentanţii României, cât mai ales curiozitatea de a vedea cum se descurcă sârbii.
Nu cred că a scăpat vreunui telespectator român caracterul de excepţie al spectacolului meşterit de sârbi. De când Eurovisionul s-a democratizat, fostele state socialiste intrând în concurs cu prospeţimea, energia, talentul şi ambiţia unor până nu demult barbari faţă de Occidentul luminat, dificila îndatorire de a găzdui o ediţie a revenit şi unei capitale de dincolo de Cortina de Fier: Riga, Kiev. Spre deosebire de capitalele Occidentale tot mai ostenite, atinse de o lene prevestind decadenţa, capitalele din Est fac din astfel de împrejurări precum organizarea Eurovisionului un prilej de a dovedi lumii forţă. De aceea, poate, Kievul a surprins prin modernitatea desfăşurării de forţe.
Ucraina e, ca şi Rusia, de care s-a despărţit, un teren pe care au răsărit şi înflorit multimiliardari de-a gata.
Strălucirea spectacolului de la Kiev era astfel de aşteptat. Într-o ţară având ca premier un fost puşcăriaş pentru corupţie, actualmente putredă de bogată, sponsorii nu pot lipsi.
Belgradul e însă capitala Serbiei.
O ţară pe care Uniunea Europeană o ţine pe la porţi, deşi ţări mult mai puţin pregătite pentru Piaţa Comună – precum România, Bulgaria – sunt parte a Uniunii. Chiar dacă pe post de consumatoare lacome şi proaste. O astfel de situaţie, adăugată campaniei de manipulare a presei internaţionale pentru a justifica diktatul prin care ţării i s-a răpit Kosovo, a creat în România imaginea unui spaţiu depărtat urieşeşte de lumea civilizată. Un cuvânt greu de spus l-a avut şi propaganda Uniunii Europene prin nimic deosebită la nivel de clişee de cea kominternistă. Încurajată de politicieni şmecheri, corupţi de la guler până la şosete, propaganda UE a creat în opinia noastră publică o prejudecată. Cea potrivit căreia cine nu face parte din Uniunea Europeană, ca noi, stă departe de modernitate. Indusă de şmecheri, sugestia e de superioritate a noastră, membri ai UE, faţă de ţările care nu sunt.
Belgradul a dat o replică zdrobitoare acestei prejudecăţi. Am putut urmări astfel una dintre cele mai moderne transmisii TV din istoria Eurovisionului.
În acest context e mai mult decât explicabilă situarea noastră pe locul 20. Interpreţii, melodia au fost la înălţime. Sub orice critică a fost însă spectacolul de sunet şi lumini, reclamat imperios de un concurs care e de televiziune şi nu de radio. Numai că de gândirea spectacolului a răspuns televiziunea română.
Astfel încât insuccesul de la Belgrad nu e al interpreţilor, ci al TVR.
Va lua aminte la acest insucces conducerea instituţiei?