Persoanele fizice care plătesc impozitele online ar putea suporta, parţial sau integral, comisionul pe care primăriile îl vor achita băncilor care acceptă plăţi electronice prin sistemul naţional www.ghiseul.ro, autorităţile urmând să transmită cetăţenilor datele de autentificare, prin poştă.
Posibilitatea ca primăriile să solicite contribuabililor achitarea, parţială sau integrală, a comisionului pe care acestea îl vor achita pentru operaţiunile de plată online efectuate de cetăţeni este prevăzută în HG 1.235/2010 privind Sistemul naţional electronic de plată online a taxelor şi impozitelor utilizând cardul bancar (SNEP), care va fi disponibil la adresa web www.ghiseul.ro.
"Comisionul perceput de furnizorul de servicii de acceptare de plăţi electronice (...) poate fi suportat de către contribuabil, de instituţia publică sau în orice altă variantă aleasă de instituţia publică la momentul înregistrării în SNEP", potrivit hotărârii de guvern.
Pentru fiecare tranzacţie efectuată de un contribuabil, primăria va achita un comision de cel mult 2% din suma transferată de acesta, dar nu mai mult de 30 lei, potrivit unui proiect de ordin al Ministerului Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale (MCSI).
Documentul a fost elaborat împreună cu Ministerul Administraţiei şi Internelor şi Ministerul Finanţelor Publice şi va pune în aplicare Normele metodologice privind SNEP.
"Primăriile care se vor înscrie în SNEP îşi vor informa contribuabilii prin poştă cu confirmare de primire că, începând cu o anumită dată, pot accesa www.ghiseul.ro printr-un user şi o parolă. După ce s-au autentificat în sistem, aceştia pot afla ce taxe şi impozite au de plătit către autoritatea locală de care aparţin şi vor putea să le achite online cu ajutorul unui card bancar", a declarat pentru MEDIAFAX Marius Fecuiru, secretar de stat în MCSI.
Proiectul de ordin include şi posibilitatea ca datele de autentificare să fie obţinute la ghişeul instituţiei publice beneficiare care a înregistrat contribuabilii, prin mijloace electronice securizate sau alte metode identificate şi agreate împreună cu aceştia.
"Un contribuabil deja înregistrat în SNEP nu va mai fi înregistrat de către o altă instituţie publică beneficiară, păstrându-şi informaţiile de autentificare existente", se precizează în proiectul de act normativ.
Ministrul Comunicaţiilor, Valerian Vreme, a declarat la 20 ianuarie că în cel mult două săptămâni de la acea dată, prin accesarea sistemului www.ghiseul.ro, contribuabilii din cinci localităţi vor putea să achite taxele şi impozitele online. El a evitat să nominalizeze cele cinci primării.
Potrivit HG 1.235/2010, publicată în Monitorul Oficial la 14 decembrie 2010, instituţiile publice care desfăşoară activităţi de încasare a taxelor şi impozitelor au obligaţia să se înregistreze în SNEP, la fel şi băncile care vor să furnizeze servicii de acceptare de plăţi electronice.
Astfel, în termen de şapte luni de la adoptarea HG vor intra în SNEP localităţile cu populaţie mai mare de 150.000 de locuitori, urmând ca oraşele cu până la 150.000 de locuitori să se înroleze în sistem în cinci luni de la expirarea termenului primei etape, dar nu mai târziu de un an de la data intrării în vigoare a actului normativ.
Ulterior va avea loc şi înregistrarea comunelor şi a instituţiilor publice nevizate de primele două etape, în termen de 6 luni de la încheierea celei de a două etape, dar nu mai târziu de 18 luni de la data intrării în vigoare a HG 1.235/2010.
Potrivit proiectului de ordin la MCSI, pe lângă comisionul aferent fiecărui transfer online, primăriile vor plăti instituţiei de credit acceptatoare de plăţi electronice şi un comision de cel mult 300 de euro (echivalentul în lei) pentru verificarea conformităţii transferului de date cu specificaţiile standard ale SNEP, care se va percepe o singură dată, la înregistrarea instituţiei publice în SNEP.