Ministerul Turismului intenţionează să stabilească o taxă hotelieră unică la nivel naţional, care să reprezinte 2% din valoarea netă a unei nopţi de cazare, potrivit proiectului de Lege a Turismului.
"Taxa hotelieră este stabilită la un nivel unic naţional de 2% din valoarea netă a unei nopţi de cazare sau a primei nopţi din sejur în cazul pachetelor turistice. Consiliile Locale pot evalua şi aproba reducerea taxei hoteliere de la nivelul unic naţional de 2% până la minim 1%, în funcţie de interesul susţinerii şi promovării ofertei locale", se arată în proiectul de lege pe care Ministerul Turismului l-a înaintat organizaţiilor patronale din domeniu, care sunt invitate să aducă completări acestui proiect.
În prezent, în conformitate cu art. 279 din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, taxa hotelieră se calculează prin aplicarea cotei stabilite la tarifele de cazare practicate de unităţile de cazare.
Cota taxei se stabileşte în prezent de consiliul local şi este cuprinsă între 0,5% şi 5%. În cazul unităţilor de cazare amplasate într-o staţiune turistică, cota taxei poate varia în funcţie de clasa cazării în hotel.
Taxa hotelieră se datorează pentru întreaga perioada de şedere, cu excepţia cazului unităţilor de cazare amplasate într-o staţiune turistică, atunci când taxa se aplică numai pentru o singură noapte, indiferent de perioada reală de şedere.
Potrivit proiectului de lege, veniturile obţinute de consiliile locale din taxa hotelieră sunt destinate exclusiv dezvoltării şi promovării turismului pe plan local şi pentru finanţarea proiectelor de reabilitare a infrastructurii turistice, mai puţin pentru infrastructura de transport, a cărei responsabilitate revine Ministerului Transporturilor.
În cazul Municipiului Bucureşti, taxa hotelieră va fi colectată prin grija primăriilor de sector, care îşi vor reţine doar 30% din cuantumul sumelor colectate, restul fiind vărsate în contul special destinat al Primăriei Generale a Capitalei.
Sumele colectate la nivelul Primăriei Generale a Capitalei vor fi destinate dezvoltării ofertei turistice a Bucureştiului şi promovării ca destinaţie turistică şi locaţie de evenimente.
Gestionarea acestor fonduri se va face de către Asociaţia pentru Promovarea şi Dezvoltarea Turismului în Bucureşti, al cărui Consiliu de Administraţie este format în mod paritar de reprezentanţi ai Primăriei Generale, ai Autorităţii Centrale pentru Turism şi ai Asociaţiilor Profesionale din Turism recunoscute de interes naţional.