Invitat marţi seară la o emisiune a postului Realitatea TV, actualul ministru al Transporturilor, Ludovic Orban, a fost pus să comenteze situaţia reabilitării Drumului Naţional 17, pe porţiunea Sadova - Iacobeni.
Reportajul difuzat în cadrul emisiunii arăta neregulile semnalate şi de ziarul Monitorul de Suceava, idei susţinute cu titluri ale cotidianului nostru, dar şi cu declaraţii de pe site-ul ziarului.
Pus în faţa evidenţelor, ministrul Orban a anunţat că în câteva săptămâni va ajunge la Suceava şi va verifica personal stadiul şi calitatea lucrărilor pe porţiunea incriminată, acolo unde lucrările sunt efectuate de firma grecească Mochlos.
„Vom analiza contractul şi este posibil să-l reziliem. Acolo unde lucrările au fost efectuate şi nu corespund calitativ, vor fi refăcute din banii constructorului”, a declarat Orban.
Mochlos a beneficiat de clemenţă din partea CNADNR
În cadrul aceleiaşi emisiuni, ministrul Transporturilor a dezvăluit şi un alt aspect al relaţiei contractuale dintre Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) şi firma Mochlos.
„Eu am solicitat rezilierea contractului, dar cei de la CNADNR au negociat prelungirea termenului de execuţie. Cei de la Mochlos s-au mobilizat suplimentar, dar acum se vede că nu au capacitatea de a executa lucrarea”, a menţionat Ludovic Orban.
Acesta a spus că şi rezilierea contractului este o chestiune extrem de delicată, iar clauzele stipulate în momentul semnării înţelegerii între CNADNR şi firma Mochlos ar putea fi o piedică importantă.
„Au fost cazuri când statul român ar fi fost obligat să plătească despăgubiri de multe milioane de euro şi ar fi fost târât în procese interminabile. Acolo unde s-a putut am reziliat contractele, dar nu în toate cazurile este atât de simplu”, a explicat ministrul Orban.
Măgăria contractului dintre Mochlos şi CNADNR
Mochlos, firma care se ocupă de lucrări pe o porţiune de 28 de km, între Sadova şi Iacobeni, a ajuns să câştige licitaţia de modernizare într-un mod cel puţin dubios. Iniţial, reprezentanţii grecilor au depus o ofertă de aproximativ 180 de milioane de lei (aproximativ 48 de milioane de euro). Cu această sumă, grecii se aflau pe locul 9 al unui clasament întocmit de CNADNR, la mare distanţă de primul loc ocupat de consorţiul de firme J.V. Garboli Conicos - Tirena Scavi, care a depus o ofertă de 120 de milioane de lei (circa 33 de milioane de euro), sumă pentru care exista şi posibilitatea acordării un discount de până la 20%.
În final, grecii de la Mochlos şi-au modificat oferta, până la 140 de milioane de lei (circa 38 de milioane de euro) şi au fost desemnaţi câştigători, deşi chiar şi a doua ofertă se clasa sub cea a consorţiului J.V. Garboli Conicos - Tirena Scavi.
Directorul Mochlos recunoaşte că s-a lucrat prost
Intervievat de reporterii de la Realitatea TV, Kostas Mitiledzis, directorul SC Mochlos SA România, a recunoscut că pe unele porţiuni există probleme, dar că acestea vor fi remediate, fără ca bugetul alocat de statul român pentru aceste lucrări să crească.
„Într-adevăr sunt unele zone cu faianţări (n.r. – măcinare a stratului de asfalt), dar nu este o problemă. Vom reface lucrările în acele zone”, a precizat Mitiledzis.
Directorul de la Mochlos a recunoscut şi faptul că zidurile de protecţie din zona montană nu sunt cele prevăzute în proiectul iniţial. Kostas Mitiledzis a spus cu nonşalanţă că nu vor fi probleme şi că, dacă se respecta proiectul, lucrările se prelungeau.
Ce nu vrea să vadă însă şeful firmei greceşti este că, chiar dacă lucrările nu s-au încheiat, zidurile de protecţie se înclină ameninţător spre axul drumului sau prezintă crăpături în mai multe zone, ca urmare a presiunii exercitate de versant.
O altă problemă este aceea că în loc de 16 km, atât cât era în proiectul iniţial, acum se mai pot vedea astfel de ziduri doar pe o lungime de 6 km, o nouă economie în bugetul firmei greceşti.
( 9 oct 2008, 11:52:15