Toate noile modele de maşini comercializate în Uniunea Europeană ar trebui să fie echipate cu faruri speciale de zi începând cu 2011, a anunţat, ieri, Comisia Europeană, care speră ca măsura va reduce cu trei până la cinci procente numărul deceselor din accidente rutiere în UE, relatează AFP.
Prezenţa acestor faruri speciale, activate automat în momentul în care motorul este pornit, vor fi obligatorii pentru toate modelele noi de maşini particulare şi camionete scoase pe piaţă începând cu 7 februarie 2011, potrivit unei Directive aprobate ieri la Bruxelles.
Aceeaşi măsură va fi aplicată şi în cazul camioanelor şi autobuzelor 18 luni mai târziu, adică din august 2012.
Aceste faruri speciale "vor îmbunătăţi considerabil vizibilitatea vehiculelor", asigură Comisia într-un comunicat.
Autorităţile de la Bruxelles speră că astfel va scădea numărul deceselor din accidente rutiere cu 3-5 procente, precum şi numărul cazurilor de coliziuni frontale cu aproximativ 15 la sută.
"Toţi beneficiarii, inclusiv pietonii, bicicliştii şi motocicliştii, vor putea observa, recunoaşte şi identifica mai eficient şi mai rapid vehiculele dotate cu un astfel de sistem de iluminare", a explicat executivul european, care se bazează pe "experienţa pozitivă" din ţările scandinave, unde iluminatul vehiculelor pe timp de zi este obligatoriu de mai mult timp.
Pentru a nu provoca confuzie printre şoferi, care trebuie să meargă cu farurile aprinse în Europa, aceste faruri vor diferi în ceea ce priveşte direcţia şi intensitatea faţă de clasicele faruri de întâlnire.
Federaţia europeană a motocicliştilor (FEMA), care s-a opus ideii de a obliga automobiliştii să aprindă farurile normale pe timp de zi, a spus ieri că nu se opune deciziei de la Bruxelles, pentru că aceste faruri, cu caracteristicile lor, "nu vor diminua vizibilitatea motocicliştilor".
Acest nou echipament ar trebui să crească preţul maşinilor cu maximum 150 de euro, precum şi o creştere uşoară a consumului de carburanţi, au precizat experţii de la Bruxelles.