Persoanele care vor cumpăra autovehicule începând cu 1 iulie, dată de la care va fi percepută taxa de poluare auto, vor beneficia de reduceri suplimentare celor decise deja prin ordonanţa de introducere a acestei taxe, calculate în funcţie de starea tehnică generală a maşinii, dotare şi vechime.
Guvernul a aprobat, marţi, normele metodologice privind aplicarea OU 50/2008 privind instituirea taxei de poluare pentru autovehicule.
Cumpărătorii nemulţumiţi de valoarea taxei de poluare vor avea posibilitatea să conteste suma.
Diferenţa dintre taxa auto plătită şi taxa de poluare auto va fi restituită proprietarilor de autovehicule în maximum 45 de zile de la solicitare, pe baza unei documentaţii, incluzând copia chitanţei care atestă plata taxei şi certificatul de înmatriculare al maşinii.
"Pot fi acordate, prin norme, reduceri suplimentare faţă de grila din anexa patru de la ordonanţă (care stabileşte grila privind cotele de reducere a taxei în funcţie de vechimea autovehiculului - n.r.) în funcţie de numărul de kilometri parcurşi, dacă este o altă vechime decât cea înscrisă în documente şi contribuabilul demonstrează acest lucru, dacă aspectul interior/exterior este mai prost faţă de nivelul standard - asta înseamnă revopsiri, zgârieturi -, şi în funcţie de gradul de dotare cu aer condiţionat şi air bag", a spus Mihai Hură, director în Ministerul Economiei şi Finanţelor.
El a apreciat că aceste prevederi corespund solicitărilor primite din partea Comisiei Europene, conform cărora taxa auto trebuie să scadă în funcţie de valoarea de piaţă a maşinii.
Executivul a decis, în luna aprilie, introducerea taxei de poluare auto, calculată în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini în parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon şi de noxe, aceasta urmând să înlocuiască, la 1 iulie 2008, taxa de primă înmatriculare aflată în vigoare.
După noua grilă, taxa creşte pentru maşinile noi vândute în România, în timp ce valorile scad la jumătate pentru autovehiculele Euro 1 şi Euro 2 cu motoare de până în 2.000 de centimetri cubi, taxa rămânând totuşi mai mare pentru automobilele vechi de import.