Termenul limită de 1 iunie pentru renunţarea la biletele de avion tipărite pe hârtie, impus de Asociaţia Internaţională a Transportatorilor Aerieni - IATA agenţiilor de turism, va găsi nepregătite o parte dintre companiile aeriene şi operatorii din turism.
Iniţiativa de a se renunţa la emiterea de bilete de hârtie a fost luată la nivel internaţional, deoarece IATA estimează că eliberarea lor în sistem electronic va reduce costurile la nivelul companiilor aeriene şi, implicit, la nivelul asociaţiei.
Astfel, dacă producerea unui bilet de hârtie costă 10 dolari, costul unuia electronic este de zece ori mai mic. Companiile membre IATA procesează anual peste 300 de milioane de bilete de hârtie, astfel că trecerea la sistemul electronic va însemna o reducere globală a costurilor de 2,7 miliarde de dolari.
Termenul limită de 1 iunie se adresează exclusiv agenţiilor de turism, companiile aeriene având posibilitatea să utilizeze în continuare biletele de hârtie.
90% bilete electronice.
În prezent, ponderea biletelor vândute în sistem electronic de operatorii aerieni este de aproximativ 90%. Deşi procentajul este unul ridicat, diferenţa de 10% ridică probleme atât companiilor aeriene, cât şi agenţiilor de turism.
"Termenul limită impus de IATA va prinde, din punct de vedere operaţional, companiile aeriene nepregătite. Nu sunt clar rezolvate toate contractele de interline electronic, precum şi toate celelalte situaţii neacoperite de zone de e-ticketing. Cel puţin în prima fază vor apărea disfuncţionalităţi în partea operaţională", a declarat Florin Ţâncu, preşedintele comisiei IATA din cadrul Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT).
Pe de altă parte, unii agenţi de turism sunt nemulţumiţi că, odată cu obligativitatea introducerii biletelor electronice, IATA le retrage stocul de hârtie pentru bilete.
Nemulţumiri.
"Mai sunt companii aeriene care încă folosesc biletele de hârtie pentru anumite rute, iar dacă mi se va retrage stocul de hârtie, mă va obliga să pierd mai mult timp verificând dacă mi s-a emis sau nu biletul, să sun la companie şi să văd dacă am confirmarea", a spus Radu Morariu, directorul general al agenţiei Eximtur.
El consideră că IATA putea amâna acest termen, până când companiile aeriene îşi rezolvau problemele tehnice.
"Abia atunci ar fi trebuit să ni se ia stocul de hârtie. Ei s-au precipitat însă pentru că nu cunosc situaţia de pe piaţa din România, iar cei de aici nu au ştiut să le explice cum stă treaba pe piaţa noastră. Până la 1 iunie nu cred că va fi posibilă rezolvarea tuturor problemelor tehnice, este prea din scurt, iar mie îmi forţează mâna pentru un lucru care nu depinde de mine", a adăugat Morariu.
În schimb, Corina Enciu, country manager Delta Airlines pentru România şi Moldova, spune că termenul limită a fost făcut cunoscut de IATA în urmă cu un an şi jumătate şi că problemele puteau fi rezolvate până acum.
"Pentru că de la 1 iunie totul va decurge fără hârtie, inconvenientul vine din partea companiilor aeriene, care nu au semnat acel contract de agreement de interline, dar având în vedere că în România se mai emit bilete de hârtie într-un procentaj de doar 4-5%, nu putem vorbi de un impact negativ asupra pieţei", a adăugat Enciu.
Reduceri de costuri semnificative.
Deşi, conform estimărilor IATA, reducerile de costuri pe care le aduce electronic ticketing-ul sunt semnificative, ele vor fi observate cu adevărat numai în momentul eliminării totale a biletelor de hârtie, deoarece unele companii aeriene din lume nu pot trece încă la noul sistem.
Reglementarea IATA nu va afecta însă companiile aeriene low-cost, chiar dacă nu sunt membre ale asociaţiei, pentru că nu au folosit niciodată biletele de hârtie. Aceeaşi situaţie se întâlneşte şi în cazul curselor charter, deoarece companiile care fac rezervări pentru acest tip de curse nu utilizează bilete de hârtie.
Dincolo de confuziile care pot apărea în următoarea perioadă, operatorii de turism sunt de acord că eliminarea biletelor de hârtie reprezintă un pas înainte pentru industrie.