Guvernul ia în calcul o majorare a taxei de poluare auto pentru maşini foarte vechi, cu motor non-euro, Euro 1 şi Euro 2, şi o modificare a sumei pentru maşini noi, pe un sistem în care emisia de CO2 va reprezenta criteriul principal de calcul şi care va fi prezentat CE sub forma unei noi scrisori.
"Este posibilă şi o ajustare a grilei de reducere a taxei raportat la vechimea maşinii, de la 0-95%, cotă inclusă în proiectul aflat deja în dezbatere, la 0-90% sau chiar mai puţin", au declarat agenţiei MEDIAFAX surse guvernamentale.
Taxa va fi calculată în principal în funcţie de emisia de dioxid de carbon (CO2), cea mai nocivă, şi, probabil, cea de azot, nu şi în funcţie de celelalte emisii de noxe, precum oxizi de sulf, care au un grad mai redus de nocivitate şi pot fi limitate prin catalizatorul autovehiculului.
Noile modificări vor fi prezentate Comisiei Europene sub forma unei scrisori înainte de a fi aprobate de către Guvern, au afirmat sursele citate.
Formulă de calcul modificată.
Potrivit variantei propuse în luna ianuarie de Guvern, taxa de poluare auto ar urma să fie determinată printr-o formulă care include coeficienţi în funcţie de gradul de poluare a motorului (normele Euro), de capacitatea cilindrică a propulsorului şi vechimea maşinii. Suma rezultată pentru fiecare subcategorie este ajustată cu o cotă de reducere, care creşte de la 0 la 95%, în raport direct proporţional cu vechimea maşinii.
Cota de reducere este stabilită în funcţie de vechimea autovehiculului, de rulajul mediu anual, de starea tehnică şi nivelul de dotare al autovehiculului, prevăzute în normele metodologice. Vechimea autovehiculului rulat este calculată în funcţie de data primei înmatriculări a acestuia.
Această formulă de calcul a taxei de poluare auto ar urma însă să fie modificată pe baza unei propuneri avansate de liderul asociaţiei ecologice "Salvaţi Delta", Liviu Mihaiu, în discuţia de joi a premierului Călin Popescu Tăriceanu cu reprezentanţii organizaţiilor neguvernamentale de mediu, privind corelarea taxei cu nivelul emisiilor de CO2 pe kilometru, conform sistemului de taxare aplicat în Franţa şi Austria.
"Nivelul de poluare va fi principalul determinant al valorii taxei. Vechimea va aduce mici modificări sumei finale, iar cilindreea motorului nu va mai conta, practic, deloc", a declarat Liviu Mihaiu agenţiei MEDIAFAX.
O nouă dezbatere publică.
"Din aceste discuţii a rezultat o propunere care mi se pare acceptabilă şi la care sunt receptiv. Propunerea care s-a degajat este de a face o taxă care să se reflecte într-o formulă simplă, legată de nivelul taxei şi de nivelul de emisii de CO2, după principiul poluatorul plăteşte. Cu cât poluează mai mult, cu atât plăteşte mai mult", a spus Tăriceanu.
Întrebat dacă proiectul taxei de poluare auto va fi modificat, premierul a răspuns afirmativ. "Este foarte posibil să facem aceste modificări, să luăm în considerare propunerile de care am vorbit. Există în acest domeniu o legislaţie în domeniu, în Franţa şi Austria. Astăzi am văzut câteva elemente în acest sens pe care le putem include într-o viitoare propunere", a spus Tăriceanu.
El a precizat că, pe baza discuţiilor de joi, Ministerul Mediului va prezenta, în dezbatere publică, o nouă propunere privind taxa de poluare auto.