Preţul mediu al construcţiilor va urca cu minim 20% în primele trei luni ale anului, pe fondul creşterii conjugate a costurilor cu materialele de construcţii, de transport şi a forţei de muncă, a declarat Laurenţiu Plosceanu, preşedintele ARACO.
"Estimez că la sfârşitul primului trimestru, preţul mediu al unei suprafeţe construite va urca cu minim 20%, prin preluarea în devizul lucrărilor a majorării costurilor materialelor de construcţii, cheltuielilor de transport, motivate de scumpirea carburanţilor şi a manoperei", a afirmat preşedintele Asociaţiei Române a Antreprenorilor în Construcţii (ARACO).
Directorul general al Holcim România, Markus Wirth, a declarat, ieri că preţul cimentului va urca în acest an cu 10-12%, creştere similară cu cea din 2007, ca urmare a majorării costurilor cu utilităţile, materia primă, impozitele şi forţa de muncă.
Cel mai scump ciment.
Totodată, el a afirmat că nu ştie dacă industria producătoare de ciment va opera o singură majorare de preţ în acest an.
"În România este cel mai scump ciment din Europa. O nouă majorare de 12% înseamnă în costul final mediu al unei lucrări o creştere de 4-5%, fără să luăm în calcul şi majorările pe care le generează altor produse, precum betonul sau mortarele", a spus Răzvan Niculescu-Aron, vicepreşedintele Patronatului Societăţilor din Construcţii (PSC).
Directorul Holcim, companie care deţine o cotă de 28-30% pe piaţa cimentului din România, a adăugat că în acest an vor avea loc majorări de preţuri şi la agregate şi betoane.
Plosceanu a estimat că materialele de construcţii deţin în medie o pondere de 50% din preţul final al unei construcţii, iar transportul şi manopera pot reprezenta 5-7%, respectiv 15-18%. Mecanizarea utilajelor pot reprezenta 18-20% din costul final, restul fiind reprezentat de alte cheltuieli indirecte.
Pe de altă parte, vicepreşedintele PSC consideră că materialele de construcţii ocupă o pondere de 70% din preţul final mediu al lucrărilor, restul fiind completat de manoperă. El a inclus în cheltuielile cu materiale de construcţii pe cele de transport, manopera cuprinzând, în opinia sa, şi mecanizarea utilajelor.
Preţul cimentului a fost majorat de principalii producători şi anul trecut.
Analize.
"Nu ne surprinde o nouă majorare, ultima având loc la mijlocul anului trecut. Trebuie să găsim formulele de decontare cele mai accesibile", a spus Plosceanu.
Aron a afirmat că aşteaptă "reacţiile" celorlalţi doi importanţi jucători de pe piaţa de profil, subsidiarele grupurilor Lafarge (Franţa) şi HeidelbergCement (Germania).
"Este interesant de văzut ce fac şi ceilalţi jucători. Ştiu că şi-au diminuat exporturile ca să asigure piaţa din România, unde oricum se vinde cel mai scump ciment din Europa", a zis Aron.
La sfârşitul anului trecut, Plosceanu a afirmat că majorarea preţurilor la materialele de construcţii şi la locuinţe este artificială, producătorii şi dezvoltatorii urmărind profituri prea mari.
El a estimat că piaţa românească a construcţiilor va avea nevoie, în perioada 2008-2009, de circa 550.000 de muncitori, faţă de cei 380.000 de oameni disponibili în prezent.
Potrivit lui Aron, piaţa construcţiilor din România a depăşit nivelul de zece miliarde de euro în 2007, urmând ca în acest an valoarea acesteia să se majoreze cu cel puţin 20%.