Ultimii doi ani au fost dificili pentru industria auto europeană, iar situaţia se va menţine şi în 2008, în condiţiile în care producătorii de pe continent vor continua să întâmpine probleme în creşterea cotei de piaţă şi a profitabilităţii, potrivit agenţiei de evaluare financiară Moody's.
"La nivel global, anticipăm, pentru următorii cinci ani, o majorare de circa 3% a cererii pentru maşini şi camioane, alimentată în principal de pieţe precum Brazilia, Rusia, India şi China", a declarat Falk Frey, vicepreşedinte al Moody's şi autor al unui raport privind perspectivele industriei de automobile.
În cazul pieţelor vest-europene, reprezentantul agenţiei de evaluate se aşteaptă ca numărul înmatriculărilor de vehicule să se menţină în 2008 la nivelul anului trecut, a spus Frey.
Stagnarea cererii pe principalele pieţe din Europa Occidentală reprezintă unul din cei cinci factori consideraţi esenţiali de Moody's pentru evaluarea ratingurilor producătorilor europeni de echipamente în acest an.
Primul factor este capacitatea de producţie prea mare în anumite regiuni. Potrivit Moody’s, balanţa dintre reducerea capacităţii în Europa Occidentală, construirea unor noi fabrici în Europa de Est şi cererea crescută din această regiune rămâne echilibrată, în cel mai bun caz. Acest echilibru nu rezolvă problema supracapacităţii de circa 20-25% din vestul continentului.
În schimb, ţările în curs de dezvoltare vor continua să alimenteze creşterea numărului de noi înmatriculări de maşini pe parcursul anului 2008 şi ulterior.
Cererea din aceste state, precum şi de pe pieţele emergente este determinată de avansul economic rapid, majorarea venitului pe cap de locuitor şi creşterea populaţiei.
Totuşi, expansiunea economică rapidă conduce la o creştere a vânzărilor extrem de volatilă, iar marjele de profit sunt cu mult sub cele înregistrate pe pieţele europene occidentale, potrivit Moody’s.
O altă problemă o reprezintă ratele de schimb valutar.
În plus, preţurile ridicate ale petrolului şi materiilor prime au sporit costurile de producţie, în timp ce reglementările mai stricte în domeniul poluării şi posibila introducere a unor taxe în funcţie de volumul emisiilor poluante ar putea determina o modificare a cererii pentru noi vehicule, de la cele de dimensiuni mari şi vehicule sport utilitare la automobile cu un consum eficient de carburanţi.