Furnizorii de mărci temporale, utilizate în autentificarea documentelor în format electronic, vor fi obligaţi să înfiinţeze un registru electronic de evidenţă care să ateste data la care au fost emise şi să păstreze înregistrările pentru o perioadă de minim 10 ani.
Reglementată prin Legea 451/2004, marcarea temporală reprezintă serviciul prin care unui document electronic îi este asociată o informaţie care garantează că a existat în forma respectivă la un anumit moment.
Marca temporală este necesară pentru a autentifica documente şi are aplicaţii practice în comerţul electronic, semnătura electronică, activitatea notarială electronică (care permite autentificarea şi semnarea documentelor online, fără a mai fi necesară vizita la cabinetul notarial), arhivarea electronică şi facturarea electronică.
"De exemplu, marcarea temporală permite verificarea momentului aplicării unei semnături electronice asupra unui document electronic, verificarea momentului exact al efectuării diferitelor tranzacţii în comerţul electronic, sau atestarea existenţei la un moment dat a unei opere protejate prin dreptul de autor", se arată într-un comunicat al Autorităţii Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei (ANRCTI).
ANRCTI a elaborat şi prezentat, luni, spre consultare publică, normele tehnice şi metodologice pentru aplicarea Legii 451/2004 privind marca temporală.
Proiectul stabileşte procedura de notificare a autorităţii de reglementare de către persoanele interesate să devină furnizori de marcă temporală, precum şi procedurile de generare şi verificare a mărcilor temporale, condiţiile de creare şi menţinere a registrului electronic de evidenţă a furnizorilor de servicii.
Pentru a deveni furnizor de servicii de marcare temporală, orice persoană interesată are obligaţia de a notifica ANRCTI cu 30 de zile înainte de începerea activităţii.
În acelaşi timp cu notificarea, furnizorii de servicii de marcare temporală au obligaţia de a comunica ANRCTI informaţiile referitoare la procedurile de securitate pe care le vor folosi, măsurile pe care le vor aplica pentru protecţia datelor cu caracter personal, precum şi orice alte informaţii solicitate de autoritatea de reglementare.
La începerea activităţii, furnizorul trebuie să ateste că deţine deja calitatea de operator de date personale.
Furnizorii trebuie să dispună de mijloace financiare şi de resurse materiale, tehnice şi umane care să garanteze securitatea, fiabilitatea şi continuitatea serviciilor furnizate şi să dispună de instrumente financiare asiguratorii pentru acoperirea prejudiciilor pe care le-ar putea cauza cu prilejul desfăşurării activităţilor legate de marcarea temporală.
Asigurarea se realizează fie prin subscrierea unei poliţe de asigurare la o societate de profil, fie prin intermediul unei scrisori de garanţie din partea unei instituţii financiare de specialitate.
Proiectul privind aprobarea normelor tehnice şi metodologice pentru aplicarea Legii 451/2004 poate fi consultat pe pagina de Internet a ANRCTI. Persoanele interesate sunt invitate să formuleze şi să transmită observaţii şi propuneri până la 7 februarie.