Constructorii de avioane comerciale au primit în 2007 un număr record de comenzi noi, întrucât cererea ridicată din partea companiilor aeriene s-a plasat, pentru al treilea an, la un nivel foarte ridicat, informează Financial Times.
Numărul de comenzi noi înregistrate de Boeing şi Airbus a depăşit recordul precedent din anul 2005, iar ambii producători şi-au acoperit calendarul de producţie pentru următorii cinci până la şase ani.
În ultimii trei ani, nivelul ridicat al cererii de avioane comerciale a fost alimentat de vânzările importante în regiunile Asia-Pacific şi Orientul Mijlociu, unde traficul aerian s-a intensificat foarte rapid, dar şi de vânzările susţinute către operatorii de zbor low-cost din toată lumea.
În plus, companiile aeriene trebuie să îşi modernizeze flotele de avioane pentru a se adapta creşterii preţului combustibilului şi normelor stricte de poluare.
Boeing, cel mai mare grup aerospaţial şi de apărare la nivel mondial, a primit, anul trecut, 1.423 de comenzi, depăşind astfel uşor recordurile precedente de 1.050 de comenzi 1.029 înregistrate în anii 2006 şi, respectiv, 2005.
Producătorul european Airbus va publica, pe 16 ianuarie, datele finale privind contractele încheiate, dar, potrivit informaţiilor disponibile, numărul de comenzi a atins, până la finele lunii noiembrie, 1.204 de unităţi, peste recordul precedent de 1.111 de unităţi, înregistrat în anul 2005.
Boeing a semnalat un nivel ridicat al cererii din toate regiunile lumii, atât pentru avioane de mari, dar şi de mici dimensiuni.
La consemnarea celor 1.423 de comenzi, o contribuţie importantă au avut-o confirmările anunţate înainte de sfârşitul anului. Numai în ultimele două săptămâni ale anului trecut au fost înregistrate 200 de comenzi.
Pe de altă parte, atât Boeing, cât şi Airbus s-au confruntat cu întârzieri în programele de producţie ale avioanelor noi.
Astfel, primele livrări ale aeronavei de mari dimensiuni Airbus A380 au fost amânate cu aproximativ doi ani, iar prima livrare a avionului Boeing 787 Dreamliner ar putea avea loc cu o întârziere de şase, şapte luni, primul zbor comercial fiind programat către sfârşitul anului 2008.
Pe piaţa avioanelor de mari dimensiuni, categorie care încadrează aeronavele cu o capacitate de peste 100 de locuri, cele două companii se confruntă cu provocări la majorarea producţiei modelelor actuale, sub presiunea cererii fără precedent.