România se află pe penultimul loc în rândul a 22 de state europene, într-un clasament realizat de KPMG International în funcţie de atractivitatea regimului fiscal, ca urmare a complexităţii legislaţiei şi a modificărilor frecvente ale acesteia.
Clasamentul a fost realizat prin intervievarea a peste 400 de specialişti în domeniul fiscal de la companii multinaţionale din Europa. Participanţii la sondaj au răspuns cât de atractiv consideră că este regimul fiscal din propria ţară, comparativ cu cele din alte state europene.
Cele mai atractive state sunt, potrivit sondajului, Cipru, Irlanda şi Elveţia, în timp ce pe ultimele poziţii s-au plasat, în ordine, Cehia, România şi Grecia.
Statele clasate pe primele trei poziţii sunt atractive pentru consecvenţa în interpretarea legislaţiei fiscale, stabilitatea legislativă şi nivelul relativ redus al impozitelor.
Cehia, România şi Grecia s-au plasat la nivelul inferior al clasamentului ca urmare a complexităţii şi volumului mare al legislaţiei, dar şi a modificărilor frecvente a prevederilor.
În termeni procentuali, atractivitatea netă a sistemului fiscal din România este de numai 21%, comparativ cu 90% în cazul liderului clasamentului, Cipru.
Atractivitatea netă a fost calculată prin diferenţa dintre răspunsurile celor care consideră că sistemul fiscal este atractiv şi a celor care nu sunt mulţumiţi de calitatea acestuia.
Dintre alte state est-europene, Bulgaria se află pe poziţia a zecea, cu o atractivitate netă de 51%, Ungaria pe locul al 11-lea, cu 47%, şi Polonia pe locul al 18-lea, cu 29%.
Dintre statele occidentale, Franţa se află pe poziţia a 14-a, cu 41%, iar Germania pe locul al 17-lea, cu o atractivitate netă de 30%.
Studiul mai arată că un sistem fiscal mai puţin atractiv nu reprezintă doar un simplu inconvenient pentru afaceri.
La nivel internaţional, guvernele au folosit, ani de zile, impozitele ca instrumente de încurajare a investiţiilor, dar rezultatele sondajului confirmă că un sistem fiscal sănătos reprezintă doar o componentă a unui grup de factori care conduc la competitivitatea unei afaceri.
Infrastructura şi forţa de muncă de calitate, precum şi accesul la materii prime şi pieţe sunt la fel de importante.