Poşta Română va fi restructurată în următorii trei ani, în vederea privatizării, prin recalificări şi concedieri de personal cu acordarea de plăţi compensatorii, reducerea numărului de direcţii regionale şi înfiinţarea unui departament pentru instituţii şi mari companii, considerate clienţi majori.
"Într-o primă etapă vor fi operate reaşezări de personal prin recalificarea profesională a angajaţilor, iar ulterior, în 2009-2010, sunt avute în vedere concedieri ale unora dintre salariaţi, urmare a procesului de restructurare. Disponibilizarea angajaţilor nu este prioritară în lunile următoare", au declarat surse din Ministerul Comunicaţiilor, instituţie care deţine, în numele statului, 75% din acţiunile companiei.
Organizarea prezentă.
Poşta Română este organizată în prezent în 10 direcţii regionale, 41 de structuri judeţene, 3 sucursale specializate şi o filială, având peste 35.000 de angajaţi. Fiecare direcţie regională are în subordine şi administrează oficii judeţene şi centre regionale de tranzit.
Departamentul de vânzări va fi reorganizat pentru diversificarea serviciilor furnizate "clienţilor majori", precum instituţii publice şi companii care emit lunar un volum ridicat de corespondenţă, iar distribuţia de servicii financiare - credite, carduri, depozite, asigurări - va fi dezvoltată, prin creşterea portofoliului de furnizori pentru care sunt colectate facturi.
Achiziţiile importante vor fi efectuate prin licitaţii organizate în sistem centralizat, şi nu de către fiecare sucursală în parte, pentru o administrare unitară a costurilor.
Îmbunătăţirea calităţii serviciilor prestate la ghişeu, înfiinţarea Direcţiei de Dezvoltare Reţea pentru administrarea portofoliului de servicii furnizate prin reţeaua de subunităţi speciale, încheierea unor contractate de achiziţie pentru un sistem informatic de management al costurilor, înnoirea parcului auto şi înfiinţarea Direcţiei de Operaţiuni Poştale la nivel naţional sunt alte acţiuni de restructurare a companiei.
Regionalele, reduse.
Consiliul de Administraţie şi AGA vor decide reducerea numărului de direcţii regionale de poştă, prin comasare cu alte sucursale, odată cu modificarea contractelor de muncă ale salariaţilor din sucursalele desfiinţate sau nou-înfiinţate.
"În 2006, Poşta Română a înregistrat un profit net de 31,9 milioane lei, la o cifră de afaceri de 814,9 milioane lei, însă în cazul unei privatizări, atractivitatea companiei ar putea fi afectată de liberalizarea completă a serviciilor poştale - ceea ce ar putea duce la reducerea unora dintre sursele importante de venituri, de creşterile salariale previzionate pentru piaţa forţei de muncă în contextul unui personal ce numără în prezent peste 35.000 de angajaţi şi de necesitatea unor investiţii pentru a satisface standardele de calitate ale serviciilor poştale şi a face faţă concurenţei", au afirmat sursele citate.
Restructurarea companiei este astfel argumentată prin limitarea efectelor unei liberalizări complete a serviciilor poştale, precum şi pentru creşterea gradului de profitabilitate şi maximizarea valorii companiei, în vederea privatizării.
Programul de restructurare va fi aplicat în intervalul 2007-2010 şi va fi monitorizat de o comisie formată din reprezentanţi ai Ministerului Comunicaţiilor şi ai companiei Poşta Română.
Strategia de restructurare, elaborată de firma de consultanţă Roland Berger Strategy, va fi prezentată Guvernului în maxim două săptămâni sub forma unui proiect de hotărâre.