Producătorii de vin din Chile, ţară considerată "un miracol" pe piaţa mondială a vinului datorită creşterii semnificative a exporturilor în ultimii zece ani, sunt interesaţi de colaborări, parteneriate şi investiţii pe piaţa românească, despre care vor să afle mai multe informaţii.
Chile este considerată "un miracol" pe piaţa mondială a vinului pentru că a înregistrat o creştere spectaculoasă a exporturilor de vin, de la 2% din producţia internă în 1984, la peste 80% anul trecut. Exporturile chiliene de vin au totalizat anul trecut peste un miliard de dolari, iar numărul destinaţiilor a depăşit 100. În acelaşi timp, suprafeţele cultivate cu viţă-de-vie şi numărul firmelor din domeniul viticol din Chile au crescut semnificativ.
Spre deosebire de Chile, România a avut un traseu invers în cea ce priveşte evoluţia exporturilor, coborând în clasamentul mondial, astfel că firmele de pe piaţa internă ar avea de învăţat din parteneriatele cu producătorii chilieni.
"Avem de învăţat de la ei despre promovarea vinurilor proprii. Credem în continuare în avantajele vinurilor româneşti, care sunt în principal tradiţia şi soiurile autohtone, cum ar fi Feteasca Neagră", a spus directorul general al Patronatului Naţional al Viei şi Vinului (PNVV), Ovidiu Gheorghe.
Mariajul vinului.
Companiile chiliene consideră că piaţa românească este atractivă, iar pentru început vor să afle mai multe informaţii despre România, soiurile şi producătorii români.
Exemple de investiţii care ar putea interesa producătorii chilieni sunt cele în producţia unor soiuri tradiţionale româneşti, care nu sunt cultivate în Chile
"Ar fi un mariaj potrivit, pentru că vinul românesc are nevoie să iasă în lume, iar vinul chilian poate avea un acces în plus pe piaţa UE şi piaţa rusă, prin intermediul României", a Mario Benavente, şeful departamentului pentru investiţii în străinătate din cadrul Ministerului de Afaceri Externe din Chile.
Ambasadorul Chile în România, Carlos Parker, spune că vinul chilian a intrat deja pe piaţa românească cu succes.
"Vinul chilian a pătruns pe piaţa românească cu destul de mult succes. (...) Se poate face un efort de transfer de experienţă. Se pot aplica proiecte comune de investiţii, proiecte de marketing. În industria vinului este din ce în ce mai greu să-ţi faci un loc, am putea avea mai mult succes dacă ne unim", a spus Parker.
Poveste de succes.
Povestea de succes a Chile se bazează pe o promovare intensă, acorduri internaţionale cu diverse state, pentru reducerea sau eliminarea taxelor de import la vinuri, dar şi investiţiile naţionale şi străine în producţie.
În Chile există agenţia "Wines of Chile", care se ocupă cu promovarea vinurilor chiliene pe plan internaţional, iar statul are un brand pe baza căruia a dezvoltat o strategie de comunicare şi informare - "Chile, All Ways Surprising".
În România în schimb Institutul Naţional al Vinului, care îşi propune să se ocupe de promovarea vinului românesc, ar putea funcţiona de anul viitor.
Raportat la consumul anual de vin, România devansează Chile, cu un nivel aproape dublu, de 27 litri pe cap de locuitor, faţă de 15 litri.