Aproape 6.000 de cetăţeni români au solicitat, în primul semestru al acestui an, eliberarea certificatului de înregistrare ca lucrător independent în Marea Britanie, procedura de obţinere a acestui tip de certificat fiind mai uşoară decât obţinerea autorizaţiei de muncă, informează, miercuri, ANOFM.
Potrivit autorităţilor britanice, citate de Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM), în primul semestru al acestui an 5.925 de cetăţeni români au solicitat eliberarea certificatului de înregistrare ca lucrător independent.
Pentru a desfăşura activitate în calitate de lucrător independent nu este nevoie de obţinerea autorizaţiei de muncă, lucrătorul având posibilitatea, însă nu şi obligaţia, de a aplica pentru obţinerea certificatului de înregistrare (registration certificate), cunoscut şi sub denumirea de „yellow card”, eliberat de către Border and Immigration Agency, structură a Home Office (Ministerul de interne), proceduri care fac ca accesul pe piaţa muncii să fie mai facil.
Din punct de vedere juridic, deosebirea dintre un angajat în baza unui contract individual de muncă şi un angajat pe cont propriu (lucrător independent) constă în faptul că lucrătorului care desfăşoară activitate în baza unui contract individual de muncă i se aplică legislaţia muncii din Marea Britanie, existând instituţii specializate care se ocupă de respectarea drepturilor lor, iar lucrătorul independent îşi desfăşoară activitatea în baza unui contract de prestări servicii, deci a unui contract comercial, acesta nebeneficiind de drepturile minimale prevăzute de legislaţia muncii în ceea ce priveşte salarizarea, timpul de muncă şi de odihnă şi nici de instituţii specializate care să se ocupe de respectarea acestor drepturi.
De asemenea, potrivit legislaţiei britanice, companiile care prestează servicii de consiliere în domeniul imigraţiei în vederea reglementării statutului sau a dreptului de şedere pe teritoriul Marii Britanii trebuie să fie autorizate de către Office of the Immigration Services Commissioner (OISC), aceasta fiind şi instituţia unde pot fi înaintate plângerile în cazul în care serviciile oferite de companii nu corespund solicitărilor.