Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
marţi, 24 mai 2022 - Anul XXVII, nr. 119 (8036)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9759 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,7742 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   8 imagini |   ø fişiere video

Premieră

„Întoarcerea acasă”, un spectacol profund, tulburător și actual, la TMMVS

de
(citeşte alte articole de la acelaşi autor)

„Morții nu se pot întoarce acasă pe jos”. Un adevăr atât de simplu, rațional, încât nu pare necesar a fi rostit, dar care atunci când răsună din gura cuiva devine de-a dreptul dureros, crunt, cu ramificații multiple.

Nu se pot întoarce... acasă... pe jos... Cine are grijă de ei?

Noul spectacol pus în scenă de Teatrul „Matei Vișniec” Suceava, „Întoarcerea acasă”, care a avut premiera în debutul Festivalului internațional „Zilele Teatrului Matei Vișniec”, ajuns la cea de-a VI-a ediție, se dovedește a fi unul tulburător, profund, poetic și sinistru în același timp, ca o creație bacoviană, care te farmecă și înfioară.

Pornind de la un text al lui Matei Vișniec scris în urmă cu aproximativ 20 de ani, „Recviem”, spectacolul se dovedește a fi extrem de actual prin prisma războiului care se desfășoară atât de aproape de noi.

Într-un decor înfiorător de simplu și cenușiu, ca între pereții unui sicriu sau ai unui mormânt, personajele, care sunt de fapt un tot unitar – o armată a morților, care vor să se întoarcă acasă, intră într-un dialog tulburător cu durul general care a venit să le anunțe că „s-a dat lumină” și „s-a împărțit Iertarea Supremă” și le dă comenzi... molfăind pufuleți.

Captivi într-un spațiu indefinit, din care nu găsesc calea de ieșire, soldații retrăiesc traumele războiului, cea mai puternică fiind cea a morții, într-un dialog absurd cu generalul (formidabil interpretat de Cătălin Mîndru), care încearcă să-i grupeze pentru marșul triumfal de întoarcere acasă, după criterii subiective – cei care au corpurile cât mai puțin distruse, cei împușcați în inimă, cei uciși cu gaze toxice... Dar ce te faci când soldații vor o altă ordine – cei decorați să fie primii, dispăruții vor să fie și ei pe lista morților, trădătorii vor să fie înaintea dezertorilor, cei cu gurile deschise vor să se întoarcă acasă cu ele închise...

Sunt fel și fel de situații surprinzătoare, dar absolut normale în timpul confruntărilor armate, care pun sub semnul întrebării și al ironiei propaganda de război, motivațiile pentru care unii sunt puși să îi omoare pe alții deși ei nu au nimic de împărțit ori vreo rivalitate la nivel de individ.

Regizorul Botond Nagy și echipa sa de producție au reușit să creeze adevărate metafore poetice pentru a ilustra situații sinistre, precum utilizarea gazelor toxice, iar cei trecuți prin norii albi care îi învăluiau misterios, arzându-le căile respiratorii, își spun povestea prin limbajul semnelor (impresionantă interpretare făcută de Delu Lucaci, care te face să plângi fără ca actriţa să deschidă măcar gura).

Realizat cu mare atenție la detalii, cu transpuneri poetice ale unor adevăruri urâte (abuzuri, violuri, crime), pentru a face spectatorii conștienți de existența lor, dar fără a-i șoca cu imagini violente, ca-n filme, spectacolul reușește să fie captivant, vibrant și pe alocuri hilar (chiar dacă avem de-a face cu un umor negru), încât atenția spectatorilor e menținută în ciuda duratei destul de mari.

De altfel, piesa de teatru are intercalate și momente muzicale cu notă umoristică, în care Lenin, Stalin și Troțki (Răzvan Bănuț, Bogdan Amurăriței, Horia Andrei Butnaru) sunt hip-hop-eri în trupa „The Proletars”.

Cu siguranță merită menționați și Clara Popadiuc, Cristina Florea, Diana Lazăr și Alexandru Marin, toți actorii teatrului sucevean din acest spectacol având roluri multiple, care i-au pus în situații dificile, incomode, dureroase, dar care fac parte din actul artistic, de transmitere a unor mesaje și emoții puternice celor din sală.

Spectacolul se dovedește în multe situații și unul sensorial, cu scene geniale, care se întipăresc în memorie și le porți cu tine vrând-nevrând (și acum am în încălțări pietricele din pământul aruncat pe morții care voiau să se întoarcă acasă...), unul care merită văzut și revăzut, atât pentru calitatea jocului actoricesc, magia punerii în scenă și pentru replicile memorabile.

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului „Întoarcerea acasă”, un spectacol profund, tulburător și actual, la TMMVS.
 Vizualizări articol: 983 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 5.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 5.0 din 1 vot
„Întoarcerea acasă”, un spectacol profund, tulburător și actual, la TMMVS5.051

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Cultural local

Ştiri video

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei