Institutul Național al Patrimoniului face cunoscut faptul că, în cadrul Forumului Cultural European 2017 (desfăşurat la Milano în zilele de 7 şi 8 decembrie a.c.), s-a lansat oficial „Anul European al Patrimoniului Cultural - 2018”.
Anul 2018 va fi un an fără precedent pentru numărul şi importanţa activităţilor şi iniţiativelor pan-europene ce se adresează publicului larg şi profesioniştilor din domeniul patrimoniului cultural.
Scopul Anului European al Patrimoniului Cultural este încurajarea societăţii de a descoperi şi explora patrimoniul european, de a creşte conştientizarea pentru istoria şi valorile comune şi de a consolida apartenenţa la diversitatea culturală din spaţiul european.
Institutul Naţional al Patrimoniului, coordonatorul naţional al Anului European al Patrimoniului Cultural în România, lansează totodată apelul naţional pentru elaborarea de proiecte din domeniul patrimoniului cultural material, imaterial şi digital ce se vor derula în 2018 sub egida Anului European al Patrimoniului.
Logo-ul „Anul European al Patrimoniului Cultural - 2018” va putea fi atribuit acelor proiecte care se înscriu în obiectivele şi priorităţile Anului European al Patrimoniului Cultural în cadrul căruia sunt promovate- în parteneriat cu Consiliul Europei, UNESCO, ICOMOS, Europa Nostra şi alţi stakeholderi din domeniu - zece iniţiative majore, conturate în jurul a patru obiective: Angajament, Sustenabilitate, Protejare și Inovație.
Selecţia se va realiza pentru proiecte şi evenimente culturale aflate în concordanţă cu obiectivele Anului European al Patrimoniului Cultural, subliniate prin:
- iniţiative care promovează dezbaterile şi conştientizarea cu privire la importanţa şi valoarea patrimoniului cultural şi, de asemenea, de a facilita angajamentul societăţii civile şi a părţilor interesate;
- campanii de informare, expoziţii, educaţie şi sensibilizare;
- împărtăşirea bunelor practici ale administraţiilor naţionale, regionale şi locale şi diseminarea informaţiei;
- realizarea de studii şi activităţi de cercetare şi inovare, cu difuzarea rezultatelor la nivel naţional sau european;
- promovarea proiectelor legate de Anul European al Patrimoniului Cultural, prin intermediul reţelelor media şi al reţelelor sociale.
Tipurile de iniţiative pot fi:
- evenimente culturale sau spectacole,
- evenimente media sau de lansare,
- expoziţii,
- campanii de informare, educare sau de sensibilizare a opiniei publice,
- festivaluri,
- conferinţe, simpozioane, forumuri sau dezbateri,
- studii de cercetare,
- workshop-uri,
- schimburi de experienţă,
- proiecte digitale.
Lista nu este exhaustivă şi poate include şi alte iniţiative.
Pe măsura derulării Anului se va completa lista de proiecte şi iniţiative derulate sub egida sa, precum şi lista de contacte asociată acestora.