Muzeul Apelor „Mihai Băcescu” din Fălticeni a găzduit duminică o manifestare care, sub genericul „Pledoarie pentru maternitate (în clar-obscur)”, care avea în prim-plan expoziţia de pictură realizată de pictorul Gabriel Todică, a reunit artele vizuale cu literatura şi muzica.
Prezentată de directorul instituţiei muzeale, Victoria Melinte, ca un eveniment de întâmpinare a primăverii, expoziţia, care etalează zece lucrări de pictură în ulei având ca temă maternitatea, a fost primită cu bucurie de comunitatea fălticeneană, care a venit cu mic cu mare să-şi susţină concitadinul.
Un grupaj de lucrări tematice menite să sublinieze dragostea şi afecţiunea maternă
Autorul lucrărilor, inginer şi economist de profesie, care s-a apucat de pictură din anul 2011, ca autodidact, se exprimă artistic abordând subiecte şi genuri diverse.
Formula care l-a legitimat este cea care l-a consacrat pe pictorul Giuseppe Arcimboldo (1527-1593), care a conturat un univers pictural cu reprezentări antropomorfe imaginare, realizate din combinarea unor elemente vegetale şi faunistice precum şi a unor artefacte care generează împreună impresionante iluzii vizuale.
De data acesta, Gabriel Todică se prezintă în faţa publicului cu un grupaj de lucrări tematice menite să sublinieze dragostea şi afecţiunea maternă, scene realizate după modelul „Madona cu pruncul”, în care conturează chipuri diverse de femei care îşi ţin la piept copilul învăluindu-l cu privirea ocrotitoare a celei care i-a dat viaţă.
„Esenţa scenografică” a picturii lui Gabriel Todică
Dacă artistul plastic Mihai Pânzaru PIM, care l-a apreciat pe Gabriel Todică pentru „dârzenia” cu care se dedică multiplelor sale preocupări (literatură, caricatură, pictură...), a remarcat că pictorul fălticenean „abordează portretul ca un omagiu pentru maternitate”, curatorul expoziţiei, artistul plastic Konstantyn Ungureanu BOX, a creionat „personalitatea specială” a acestuia şi „capacitatea sa permanentă de a ne surprinde”.
El s-a referit la „automatismul autodidact” şi la „arta de provenienţă mimetică”, la „pictura intelectualizată pitagoreic” şi la „poetica bufonică a spiritului tradiţional”, dar şi la „esenţa scenografică” a picturii lui Gabriel Todică şi la „mesajul subliminal” al acesteia, concluzionând că artistul are „palmaresul unui debutant repetabil, care ne creează impresia că este mereu la prima întâlnire cu publicul”.
Un moment artistic în care muzica şi poezia au contrapunctat referinţele plastice
Evenimentul a conexat un moment artistic în care muzica şi poezia au contrapunctat referinţele plastice, moment la realizarea căruia au contribuit Lenuţa Rusu (piese muzicale şi recital poetic), acompaniată instrumental de Lidia Zugravu (vioară) şi Liviu Chelaru (acordeon) şi completată de membrii Cenaclului literar „Eugen Lovinescu” (Niculina Frundeanu, Cristina Bărăscu, Alexa Paşcu, Coca Maria Udişteanu), care au venit cu tandre poeme cu tematică maternă.
La final, Gabriel Todică a închinat cu emoţie un poem soţiei sale şi le-a mulţumit celor prezenţi pentru participarea la eveniment.