Cea de-a III-a ediţie a Festivalului Internaţional de Literatură şi Artă „Lectora”, care s-a desfăşurat în municipiul reşedinţă de judeţ în intervalul 27-30 mai, le-a oferit sucevenilor prilejul unei întâlniri cu artistul vizual Dan Perjovschi, care a realizat, în spaţiul neconvenţional al Centrului de Arhitectură, Cultură Urbană şi Peisaj „Uzina de Apă” Suceava, expoziţia cu genericul „Desene la Uzină”.
„N-am stat niciodată în locul care mi s-a dat, am ieşit din ramă!”
Prezentat, în calitate de gazdă, de arhitectul Constantin Gorcea, ca un artist „care poate să-şi aleagă locul în care expune”, cu accentul că prin această opţiune „vrea să ne ajute să creştem”, Dan Perjovschi, pe care curatorul expoziţiei, Simona Nastac, l-a apreciat ca fiind „un performer prezent în torentul lumii contemporane”, înzestrat cu „o conştiinţă critică alertă, generozitate şi umor”, s-a dezvăluit publicului printr-o expunere cu susţinere PowerPoint.
Degajat şi colocvial, Dan Perjovschi („un prieten bun care răspunde de oriunde din lume oricărei provocări”, aşa cum a spus Simona Nastac) a remarcat mai întâi „spaţiul unic” al „Uzinei de Apă” Suceava, „un container cu foarte mare personalitate”, care oferă multă libertate de expresie.
Imaginile proiectate au conturat biografia artistică a invitatului, o poveste sinceră şi expresivă a drumului parcurs pentru construirea personalităţii sale artistice. De la desenele pe care le făcea la vârsta de 6 ani, la lucrările din anii de facultate, până la experimentele creative şi descoperirea drumului propriu care i-a deschis orizontul şi l-a propulsat spre marile centre ale artei contemporane.
„N-am stat niciodată în locul care mi s-a dat - a spus el - am ieşit din ramă!” (lucru pe care l-a ilustrat cu unul din desenele sale).
„Ceea ce fac eu, ca desen, aparţine democraţiei!”
„Născut pe partea fără graffiti a zidului din Berlin” şi educat atunci să spună „un anumit tip de adevăr şi nu adevărul”, Dan Perjovschi, care a ieşit în stradă la Revoluţia din 1989, a fost „impresionat de felul în care o istorie politică se poate schimba” şi şi-a dedicat creaţia democraţiei („Ceea ce fac eu, ca desen, aparţine democraţiei!”).
Prezentându-şi şi comentându-şi lucrările proiectate pe ecran, „desene simple care tratează probleme complicate”, performance-uri, adevărate maratoane artistice extinse pe suprafeţe impresionante, Dan Perjovschi, care a spus că desenează „pe pereţi, pe tavane şi pe ferestre, deasupra solului, pe sol şi în subsol” (cu sublinierea că nu mai transportă nimic la expoziţii, le face pe loc, iar cei care îl invită nu ştiu niciodată ce va expune), practică un free style încercând să găsească „un fel de vocabular particular pentru fiecare proiect”.
Ultima imagine proiectată, în foarte bine realizata şi susţinuta prezentare, a fost o fotografie de epocă cu „cei trei bunici ai artei moderne”: Tristan Tzara - fondatorul mişcării dadaiste care a condus la o revoluţie majoră în artă plastică şi literatură, Constantin Brâncuşi - artistul cu o contribuţie covârşitoare la înnoirea limbajului şi a viziunii plastice în sculptura contemporană şi Marcel Duchamp - părintele artei conceptuale.
Cei care vor să vadă desenele lui Dan Perjovschi etalate la „Uzina de Apă” Suceava (din păcate nu vor putea vedea şi prezentarea PowerPoint) au timp până pe data de 19 iunie, în zilele de lucru, între orele 10.00-15.00. Intrarea este liberă.