La Galeria de Artă din Rădăuţi a avut loc săptămâna trecută vernisajul expoziţiei cu genericul „Bucovina în artele vizuale contemporane”, care reuneşte o selecţie a lucrărilor realizate în taberele de creaţie „Lumina Nordului” (ediţia a IX-a) şi „Bucovina în artele vizuale contemporane” (ediţia I), activităţi organizate în vara acestui an, sub egida Consiliului Judeţean Suceava, de Centrul Cultural Bucovina, prin Centrul pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Suceava şi Școala de Arte „Ion Irimescu”.
„O adevărată şcoală românească a peisajului”
Expoziţia, care etalează lucrări de pictură şi artă fotografică din cele două tabere care au reunit artişti din mai multe judeţe ale ţării, a fost prezentată de artiştii plastici Mihai Pânzaru PIM şi Constantin Ungureanu BOX.
Dacă Mihai Pânzaru PIM şi Ion Băiţan, directorul Școlii de Arte „Ion Irimescu” Suceava, au salutat evenimentul în numele organizatorilor manifestării, artistul plastic Constantin Ungureanu BOX (care a fost coordonatorul uneia dintre taberele circumscrise evenimentului) a subliniat faptul că artiştii participanţi promovează „o adevărată şcoală românească a peisajului”.
Ca unul dintre diriguitorii şi observatorii celor două activităţi estivale, Constantin Ungureanu BOX a remarcat „bucuria de a desena” a artiştilor participanţi („care rămân credincioşi vizualului”), „calitatea lucrărilor” („care se situează la nivel profesionist”) şi „unitatea relativă a temelor şi ideilor”.
Pledoarie pentru un muzeu al artei din Bucovina, care „să salveze patrimoniul artistic al zonei”
Pictorul rădăuţean Dimitrie Savu, un mărturisitor care concentrează în opera sa, aşa cum a spus scriitorul Ion Drăguşanul, „două secole de pictură bucovineană” (care, deşi se află la vârstă octogenară, a expus în premieră la Suceava doar cu o săptămână în urmă, în cadrul manifestării cu genericul „Sărbătorile Memoriei”), i-a îndemnat cu precădere pe tineri „să muncească, dacă au harul şi darul picturii”, spunându-le că „subiectele se găsesc la tot pasul”.
Scriitorul Ion Drăguşanul, care, împreună cu Mihai Pânzaru PIM, a conturat proiectul unei galerii mobile şi a lansat public ideea organizării unui muzeu al artei din Bucovina, care „să salveze patrimoniul artistic al zonei”, a pus accentul pe „bătălia” care se duce în viaţa artistică şi spirituală şi a apreciat tablourile etalate în expoziţie, cu o subliniere aparte pentru lucrarea realizată de tânărul Ciprian Andrei Nicolăică, intitulată „Moartea pădurilor”.
Fotografiile - ca „strigăt de jurnalism”, şi volumul „Efigii în filigran” - cu subtitlul „Acorduri afective”
Artistul fotograf Corneliu Cîrdeiu, care (ca participant în tabăra din această vară alături de fotografii rădăuţeni Marian Moraru şi Alex Seraia) a mulţumit şi i-a felicitat pe organizatori pentru că s-au gândit ca „tabăra să poposească la Rădăuţi” (unde există un nucleu de „talentaţi artişti fotografi”), s-a referit la dreptul de proprietate asupra imaginii, precum şi la fotografiile (ca „strigăt de jurnalism”) care surprind secvenţe deosebite de viaţă cotidiană.
Cu prilejul vernisării acestei expoziţii (care se află pe simeze din data de 10 noiembrie) a fost prezentat (de prof. Roman Istrati) şi oferit tuturor participanţilor la eveniment cel de-al III-lea volum al lucrării „Efigii în filigran” (cu subtitlul „Acorduri afective”), lucrare editată de Centrul Cultural Bucovina, dedicată artelor plastice din arealul bucovinean.