La Centrul de Arhitectură, Cultură Urbană şi Peisaj „Uzina de Apă” Suceava a avut loc sâmbătă vernisajul expoziţiei de pictură cu genericul „Spectrul durerii”, realizată de artistul Şerban Budăcean.
Expoziţia etalează 120 din cele cca. 180 de lucrări de pictură realizate în intervalul 12 - 20 august
Expoziţia, care se circumscrie manifestărilor organizate de Ordinul Arhitecţior din România (OAR) - Filiala Nord Est în cadrul celei de-a III-a ediţii a Zilelor Culturii Urbane la „Uzina de Apă” Suceava, etalează o selecţie din lucrările create de Şerban Budăcean în cadrul unei rezidenţe artistice în spaţiile amenajate în fostele rezervoare ale uzinei.
Organizată de Association Parisienne des Artistes Roumains (APAR) şi Centrul de Arhitectură, Cultură Urbană şi Peisaj „Uzina de Apă” Suceava, expoziţia etalează 120 din cele cca. 180 de lucrări de pictură realizate în intervalul 12 - 20 august a.c., creaţii nonfigurative de mici dimensiuni executate pe material-suport care rezistă la tratamentul chimic şi la acţiunea solvenţilor culorilor pe care le utilizează artistul.
Expoziţia este „rezultatul unui experiment realizat în formula de rezidenţă artistică”
Aşa cum a spus la deschidere, în calitate de gazdă şi organizator al evenimentului, arh. Constantin Gorcea, expoziţia este „rezultatul unui experiment realizat în formula de rezidenţă artistică”, în care, pe parcursul mai multor zile, artistul Şerban Budăcean (care a fost cazat într-una din clădirile ansamblului arhitectural „Uzina de Apă” Suceava) a produs o serie de lucrări în tehnica proprie.
Subliniind faptul că Şerban Budăcean, originar din Dej, judeţul Cluj, îşi desfăşoară activitatea de câţiva ani la Paris, Constantin Gorcea, care are şi el în biografie o perioadă pariziană, a adus ca exemplu câteva invitaţii din anii '90 ale unor galerii din capitala Franţei, pentru a accentua necesitatea conjugării şi la Suceava a manifestărilor din spaţiile de expunere într-un program care să reflecte activitatea expoziţională din zonă.
Un spaţiu cu funcţionalitate multiplă „care poate concura cu orice centru cultural din Europa”
Andreea Macea, secretarul APAR, a spus că asociaţia pe care o reprezintă, din care face parte şi Şerban Budăcean, are ca scop organizarea şi realizarea de evenimente culturale, cooperarea cu diverse asociaţii şi organisme publice şi private, precum şi iniţierea şi dezvoltarea schimburilor şi rezidenţelor culturale între România şi Franţa.
La rândul său, artistul expozant a salutat iniţiativa OAR- Filiala Suceava de a transforma o clădire industrială într-un spaţiu cu funcţionalitate multiplă „care poate concura cu orice centru cultural din Europa”, accentuând că pentru el „uzina este un spaţiu de lucru”, care i-a oferit condiţiile pentru realizarea acestui proiect cu genericul „Spectrul durerii”, invitând publicul să nu se rezume la titlu şi să vizioneze expoziţia în deplină libertate.
„Sub aspect cromatic, expoziţia este de o subtilitate excepţională”
Arh. Ion Andriu, care a spus că „sub aspect cromatic, expoziţia este de o subtilitate excepţională”, a atras atenţia asupra faptului că vernisajul are loc într-o zi cu o anumită semnificaţie, 23 august, şi a ţinut să sublinieze contextul istoric adâncindu-se în trecut şi referindu-se, deopotrivă, la reîntoarcerea în ţară, în preajma revoluţiei din anul 1848, a tinerilor români care studiau la Paris, dar şi la cel de-al Doilea Război Mondial, de la declanşarea căruia se împlineşte un secol.
Artistul vizual Constantin Severin a remarcat faptul că Şerban Budăcean este „un artist foarte actual”, care corespunde acestei „epoci a interferenţelor între domenii”, spunând că pentru realizarea acestei expoziţii „a făcut şi cercetare ştiinţifică, şi artă şi filozofie”.
Chiar dacă se numește „Spectrul durerii”, expoziția lasă loc pentru „acea mică lumină care dă o speranţă”
Discuţiile care au urmat au vizat, pe de-o parte, încadrarea artei practicate de Şerban Budăcean (Constantin Gorcea a circumscris-o expresionismului abstract), iar pe de altă parte sublinierea unor corespondenţe (a fost invocat numele lui Jackson Pollock şi tehnica de lucru a acestuia prin picurarea culorii - action painting/pictura gestuală).
Aşa cum a accentuat Şerban Budăcean (un artist, cum a spus Constantin Gorcea, „care are faruri în priviri, cu care-şi luminează singur lucrările”), expoziţia, chiar dacă se numeşte „Spectrul durerii” (titlu în directă legătură cu reperele istorice invocate de arh. Ion Andriu) lasă loc pentru „acea mică lumină care dă o speranţă”, care deschide o perspectivă optimistă viitorului.
Şerban Budăcean va continua să lucreze în spaţiile „Uzinei de Apă” până pe data de 6 septembrie, când se încheie şi rezidenţa sa artistică la Suceava.