Consiliul Judeţean Suceava, prin Centrul Cultural Bucovina - respectiv Centrul pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale, Centrul pentru Susţinerea Tradiţiilor Bucovinene şi Colegiul Tehnic „Petru Muşat”, au organizat vineri, 24 ianuarie, la Centrul pentru Susţinerea Tradiţiilor Bucovinene din municipiul Suceava, o manifestare închinată Zilei Unirii Principatelor Române.
Prezentarea evenimentelor care au culminat cu momentul Unirii Principatelor Române
Manifestarea, prin care, aşa cum a spus la deschidere Vasile Ilie, directorul Centrului Pentru Susţinerea Tradiţiilor Bucovinene şi consilierul cultural al primarului municipiului Suceava, s-amarcat împlinirea a 155 de ani de la înfăptuirea Micii Uniri (24 ianuarie 1859), a cuprins în program expoziţia de sculptură în lemn „Vis şi împlinire”, a sculptorului Ion Cazacu-Ianovici, o alocuţiune pe tema Unirii Principatelor, prezentată de prof. univ. dr. Florin Pintescu, şi un spectacol susţinut de violonistul Ciprian Mihail Reuţ (acompaniat la pian de prof. Johannes Raimund Onesciuc), grupul vocal bărbătesc „Flori de măr”, din Râşca, şi Grupul psaltic „Sf. Ioan Botezătorul”, din Suceava.
Dacă prof. Florin Pintescu a conturat contextul şi a prezentat evenimentele care s-au succedat şi au culminat cu momentul Unirii Principatelor Române, încheind cu câteva consideraţii menite să sublinieze importanţa acestui act istoric, vernisajul expoziţiei a pus accentul, aşa cum a spus consultantul artistic Gabriela Teişanu, pe „necesitatea promovării meşteşugului şi artei lemnului din Bucovina”.
Plachete sculptate în basorelief, diverse figurine şi o gamă largă de obiecte decorative
Ion Cazacu-Ianovici, maistru instructor la Colegiul Tehnic „Petru Muşat” din municipiul Suceava, unde-şi desfăşoară activitatea din anul 1978 (pe atunci instituţia de învăţământ funcţiona sub titulatura Grupul Şcolar Nr. 2 Suceava), a pregătit generaţii de elevi cu care, aşa cum a spus la vernisaj, se poate mândri întrucât din rândul acestora s-au remarcat „sculptori care fac catapetesme de biserici şi muncitori cu înaltă calificare”.
Lucrările etalate, plachete sculptate în basorelief cu scene istorice („Dragoş Vodă cu zimbrul”, „Lupta de la Vaslui”, „Răscoala din 1907”) sau scene de muncă din viaţa satului („La semănat”, „La adunat fân”, „Cioban cu oi”), diverse figurine cu personaje istorice (Ştefan cel Mare, Mihai Viteazul) sau religioase, precum şi o gamă largă de obiecte decorative (tăvi, măşti, casete), sunt realizate de Ion Cazacu-Ianovici sau de elevi care au lucrat sub îndrumarea lui, din esenţe diferite de lemn (nuc, paltin, tei sau stejar).
“Ne înflăcărăm, ne prindem împreună în horă şi rezultă rodul!”
Câteva exponate erau legate chiar de evenimentul Unirii. Este vorba de „Făclia Unirii” (o cupă - în care a fost aprinsă la vernisaj o lumânare - susţinută de trei pajuri aşezate pe un suport care are conturul hărţii României), „Hora Unirii” (o tipsie - pe marginea căreia sunt sculptate mai multe personaje care se rotesc în horă - cu mânerele în formă de mână) şi „Rodul Unirii” (un măr din interiorul căruia un copil eliberează o pasăre în zbor).
Aşa cum a spus Vasile Ilie când a aprins „Flacăra Unirii”, cele trei lucrări se află într-o relaţie de interdependenţă: “Ne înflăcărăm, ne prindem împreună în horă şi rezultă rodul!”.
Momentul artistic, prezentat de Oana Sârbu Botezat, care a început cu muzică clasică în interpretarea tânărului violonist Ciprian Mihail Reuţ - acompaniat la pian de prof. Johannes Raimund Onesciuc - şi a continuat cu evoluţia grupurilor vocale „Flori de măr” şi „Sf. Ioan Botezătorul”, a încheiat manifestarea.